Monday 27 January 2020

ANTARA TEMPAT MUSTAJAB DOA.



ANTARA TEMPAT MUSTAJAB DOA.
Orang yang sentiasa mengamalkan doa, mereka akan sentiasa mendapat keberkatan hidup di dunia & Akhirat.
Dibawah ini di sertakan tempat mustajab doa yang korang boleh niatkan untuk pergi berdoa.
 1. Multazam
Multazam, tempat atau jarak antara sudut Hajar Aswad dan pintu Kaabah. Multazam merupakan tempat paling utama.
Cucurkanlah air mata & memohon ampunan kepada Allah SWT. Jika memungkinkan, pegang pintu Kaabah. Mohon kebaikan dan kesejahteraan di dunia & akhirat.
.
 2.Hijir Ismail
Di bawah Mizab (Pancuran Kaabah). Talang air ini terletak di arah Hijir Ismail. Pancuran ini belum ada di zaman Nabi Ibrahim as.
Talang ini dibuat suku Quraisy bersamaan dengan dibuatnya atap Kaabah. Di bagian depannya tertulis lafal Bismillahi ar-Rahman ar-Rahim, sedangkan pada sisi kirinya tertulis kalimat dalam bahasa Arab yang bererti “talang ini diperbaharui pelayan dua tanah suci, Fahd bin Abdul aziz Al Sa’ud, Raja Arab Saudi”.
Jemaah haji atau umrah biasanya menyempatkan diri berlama-lama berdoa di sini.
.
 3. Rukun Yamani
Rukun Yamani dan Hajar Aswad (Makkah) Rukun adalah tiang, yakni 4 sudut Kakbah yang diberi nama Rukun Aswad, Rukun Iraqi, Rukun Syami, dan Rukun Yamani.
Rukun Aswad dikenal dengan Hajar Aswad merupakan posisi “batu hitam” yang menurut sebagian riwayat adalah batu dari yang tergantung setinggi 1.5 meter dari atas tanah.
Saat Nabi Ibrahim dan Nabi Ismail mendapat perintah dari Allah untuk meninggikan asas Kaabah, Hajar Aswad dijadikan salah satu asasnya.
.
 4. Di Dalam Kaabah
Sukar untuk masuk ke dalam Kaabah ,Namun Rasullah SAW pernah membawa Aisyah ra ke Hijir Ismail saat Aisyah meminta izin solat di dalam Kaabah. Saat itu, Rasullah SAW bersabda, “ Solatlah di sini kalau ingin solat di dalam Kaabah, karena ini termasuk bagian dari Kaabah”.
.
 5. Saie antara Bukit Safa dan Marwah
Saie adalah berjalan sebanyak 7 kali putaran antara bukit Safa dan Marwah. Prosesnya dilakukan setelah tawaf dimulai dari bukit Safa dan diakhiri di bukit Marwah. Tidak ada bacaan wajib. Namun disarankan berdoa sesuai kemampuan, dan beristigfar.
.
 6. Di Belakang Makam Ibrahim
Di belakang Makam Ibrahim. Jika berhaji atau umrah, sesudah melaksanakan tawaf tujuh pusingan dan berdoa sejenak di Multazam, umat Islam disunatkan solat di belakang makam Ibrahim. Makam Ibrahim sendiri lokasinya masih di dekat Kaabah, tidak jauh dari Multazam.
.
 7. Muzdalifah dan Mina
Muzdalifah, kawasan antara Mina dan Arafah. Lokasinya sekitar 10 km dari Makkah. Muzdalifah panjangnya kurang dari 4 km, berada pada satu wilayah sempit antara dua gunung yang berdekatan setelah Arafah.
Mina, kawasan berbukit panjangnya 3-5 km, letaknya antara Mekah dan Muzdalifah. Jaraknya dari Mekah sekitar 7 km.
.
 8.Raudhah (Madinah)
Di Masjid Nabawi terdapat Raudah yaitu tempat antara mimbar dan kediaman Rasulullah Muhammad SAW semasa beliau hidup yang menjadi salah satu tempat istimewa bagi masyarakat muslim. Doa yang dipanjatkan di Raudhah akan dikabulkan Allah SWT.
Untuk mencapai Raudah yang menjadi dambaan umat Islam harus berebut sebelum masuk ke tempat itu untuk shalat, berzikir, berdoa dan membaca Al Qur’an.

No comments:

Post a Comment