Wednesday 15 May 2013

Solat Jenazah di Masjidil Haram

Tanyalah sesiapa saja yang pernah pergi ke masjidil haram & Masjidil Nabawi, tentu mereka tidak hairan jika selepas solat fardhu berjemaah sahaja akan ada pula solat jenazah. Begitulah yang berlaku di masjidil haram ini terutama pada musim haji boleh dikatakan setiap waktu solat ada saja solat jenazah. Malahan pada musim haji bilangan jenazah yang disembahyangkan pula agak ramai. Kadang-kadang hingga sampai sepuluh orang atau lebih. Adalah menjadi kelaziman orang-orang Islam di Arab Saudi ini akan membawa jenazah untuk disembahyangkan di masjid ini kerana mahukan “doa orang-orang yang solleh”. Apa tidaknya bilangan orang yang akan menyembahyangkannya tentulah amat ramai iaitu seramai bilangan jemaah di masjid ini. Bila orang yang menyembahyangkannya ramai tentu doa-doa orang yang solleh ini akan dimaqbulkan Allah SWT. Selain jenazah orang Arab, jenazah orang Islam yang lain yang meninggal dunia di Makkah juga di sembahyangkan di sini. Itu pun jika ahli keluarganya mampu menyediakan kos pengurusan jenazah sehingga ianya dikebumikan.
Semasa kami berziarah dan umrah di sini, hampir setiap waktu ada saja solat jenazah. Jenazah-jenazah ini biasanya dibawa ke masjid dengan ambulan khas. Petugas-petugas akan mengangkat jenazah tersebut melalui pintu Sofa (Babus Sofa) dan terus dibawa di depan kaabah iaitu berhampiran ”tempat bilal”. Jenazah-jenazah ini disusun di situ menantikan solat fardhu. Sebaik saja solat fardhu berjamaah selesai, bilal akan ’memanggil’ untuk solat jenazah pula. Imam akan datang dengan diiringi oleh polis dan pengawal keselamatan untuk mengimamkan solat jenazah tersebut. Pada hari Jumaat yang pertama kami di sini, saya melihat sendiri 9 jenazah diusung keluar dari masjid sebaik selesai disembahyangkan. Begitulah banyaknya jenazah walaupun bukan di musim haji. Jenazah-jenazah yang telah disembahyangkan akan dibawa oleh petugas atau waris mereka ke tanah perkuburan samada di Maala atau tanah perkuburan lain. Maala ialah nama tanah perkuburan yang besar di Makkah ini. Untuk pengetahuan kita, di Maala inilah dikebumikan jenazah Saidatina Siti Khadijah (isteri RasuluLlah SAW) lebih seribu empat ratus tahun dahulu. Sebab itu ramai jemaah haji menziarahi tanah perkuburan Maala ini untuk menziarahi dan berdoa di makam Saidatina Siti Khadijah.
 h Pengkebumian dijalankan begitu lancar sekali. Selepas disembahyangkan di Masjidil Haram terus di bawa ke tempat pengkebumian sementara yang hanya 3 km dari masjidil Haram.Tempat tersebut dipanggil Ma'la. Selepas enam bulan tulang tulang dikutip dan ditanam di tempat lain. Mana mana mayat yang tak reput akan terus kekal di tempat pengkebumian tersebut

No comments:

Post a Comment