Tuesday 4 June 2013

Tawaf Wida' (Tawaf Selamat Tinggal)




 http://syahrilkadir.files.wordpress.com/2012/08/doa-selepas-solat-tawaf-wada.jpg






 “Ya Allah, ya Tuhanku, Janganlah dijadikan tawaf dan ziarah hamba ini sebagai kali penghabisan di BaitullahMu. Jika sekiranya ditakdirkan menjadi kali akhir maka hamba pohonkan syurga sebagai gantinya dengan kemurahan Engkau ya Tuhan Yang Amat Pemurah lagi Penyayang”.

Tawaf Wida' ialah tawaf perpisahan (Tawaf selamat tinggal). Wajib kena buat sebelum kita pulang ke Tanah air.


Doa yang perlu dibaca

Masa tawaf Wida' tiga perkara harus ditekankan semasa berdoa.
  1. minta Allah terima ibadah umrah yang telah dilakukan,
  2. minta Allah tidak jadikan umrah ini sebagai umrah terakhir,
  3. dan minta Allah sejahterakan segala urusan selepas ini.

"Ya Allah ya tuhanku, jangan jadikan tawaf dan ziarah hambamu ini sebagai sebagai kali penghabisan di baitullah, jika sekiranya di takdirkan menjadi yg terakhir maka hambamu pohon syurga sebagai gantinya dengan kemurahan rahmatmu wahai tuhan yg maha rahmat"..
Ya Allah hambamu ini terlalu ingin menunaikan haji/umrah bersama isteri dan anak-anakku ya Allah......
aku memohon dengan rahmat dan kasih sayangmu kau jemputlah kami ya Allah (Isteri dan anak2ku)
menjadi tetamumu Ya Allah..
Orang yang dikecualikan
Tak semua orang wajib kena buat tawaf wida' ni. Pengecualian dari tawaf wida' ialah orang yang uzur syara'i, orang yang ada penyakit tak boleh kawal kencing (penceramah ada sebut nama saintifik penyakit ni, tapi tak sempat salin), dan orang yang takut terlepas jadual perjalanan. Maksud dia, dia kesuntukan masa sebab kelam kabut, jadi kalau dia buat juga tawaf wida' tu, dia akan ketinggalan bas yang bawa dia ke lapangan terbang, dan selepas tu dia akan miss flight balik ke KL. Jadi orang macam ni pun dikecualikan. Moral of the story: kena planned in advance. Tapi kita hanya merancang, Allah yang menentukan.

Waktu paling afdhal

Time paling afdhal buat tawaf wida ni ialah selepas sembahyang Zohor. Kami diberitahu yang fatwa dari Tabung Haji kata, boleh tawaf sebelum Zohor beberapa pusingan, then sambung lagi pusingan yang tak lengkap tu selepas Zohor. Contoh: buat lima pusingan tawaf, then break sekejap untuk sembahyang jemaah Zohor, lepas tu sambung lagi dua pusingan. Tujuannya ialah untuk kejar masa.

Pantang larang lepas tawaf wida

Lepas tawaf wida, tak boleh pergi membeli-belah, tak boleh tido di hotel, dan tak boleh lepak-lepak di masjid. Dalam erti kata lain, lepas je tawaf wida', jemaah mesti dalam keadaan 'ready' untuk berangkat naik bas meninggalkan hotel. Tu sebab tak boleh tido, atau lepak-lepak di bilik hotel tengok tv dan yang seumpama dengannya. Kalau langgar peraturan ni, kena bayar dam.

No comments:

Post a Comment