Monday 17 June 2013

DATARAN KAABAH

  KISWAH DILIHAT DARI DEKAT (KELAMBU KAABAH)

MASJIDIL HARAM YANG AKAN DALAM PERANCANGAN


Doa yang kulafaskan selepas tawaf wida di hadapan kaabah.
 Wahai Allah,
Aku bersyukur kepadaMu ,Kerana Engkau telah menjemputku,Menjadi tetamu AgungMu, Walaupun aku sebenarnya tidak layak. Wahai Allah, Dalam ramainya manusia di rumahMu, Akulah yang paling berdosa,Akulah yang paling hina, Akulah yang paling tiada apa, Akulah yang paling banyak melakukan maksiat.
 Wahai Allah,
 Ampunkan segala dosaku Walaupun sebanyak buih dilautan, Walaupun sebanyak pasir dipantai, Walaupun sebesar Gunung Uhud, Walaupun memenuhi antara langit dan bumi . Ya Allah, ku mohon ampun kepada mu di atas segala kesalahan dan dosaku, sama ada yang aku sengajakan atau tidak aku sengajakan. Sama ada zahir dan batin. Sama ada pada perkataan tulisanku atau perbuatanku.
Sesungguhnya tidak ada daya upaya dan tidak ada kekuatan melainkan dengan keupayaan dan kekuatanmu Allah yang maha tinggi lagi maha Agong.
 Wahai Allah,
 Aku bersyukur kepadaMu, Kerana Engkau telah pilih aku, Dalam jutaan manusia seluruh alam Untuk datang ke tempat yang paling suci diatas muka bumi . Tempat lahir NabiMu Muhammad SAW, Tempat pengorbanan kekasihMu Ibrahim Khalilullah AS, Tempat dibesarkan UtusanMu Ismail AS. Wahai Allah, Janganlah Engkau hukum aku semasa hayatku, Janganlah Engkau azab aku selepas hayatku, Janganlah Engkau hina aku diakhirat nanti, Engkaulah Tuhan yang maha Pengampun lagi Maha Mengasihani.
 Wahai Allah,
 Janganlah Engkau biarkan dosaku tanpa diampunkan, Janganlah Engkau biarkan sakitku tanpa disembuhkan. Janganlah Engkau biarkan jalanku tanpa Engkau beri cahaya.Janganlah Engkau biarkan kesesatan tanpa Engkau beri Hidayah. Janganlah Engkau biarkan hajatku tanpa Engkau tunaikan. Ya Allah, Ampunilah dosa-dosaku dan terimalah taubatku. Aku tak sempurna dan aku nak memperbaiki diri. Bimbinglah aku ke jalan yang diredhai-Mu.
 Ya Allah, Berilah segala kemudahan kepadaku, Janganlah engkau beri kesusahan dan sempurnakanlah semua hajatku dengan sebaik-baiknya. Wahai Allah, Aku memohon sebagaimana yang didoa oleh Nabi Ibrahim AS. Tetapkanlah aku didalam mendirikan Solat. Berikan lah aku kesabaran didalam menghadapi dugaan didunia ini. Juga kepada isteri dan zuriatku. Jadikanlah zuriatku insan berguna didunia dan Akhirat. Terangkanlah hatiku dan anak-anak ku dalam meneuntut ilmu pelajaran. Kau lembutkanlah hati anak-anak ku agar senang menerima Tunjuk ajar dari ku dan isteriku.Hindarkanlah aku dan anak-anak aku daripada penyakit mudah lupa apa yang telah dipelajari. Berikanlan Kejayaan dan kecemrlangan didalam pelajaran, Jadikan lah anak-anak ku insan berguna didunia dan diakhirat.
 Ampunakn lah dosa anak-anakku, Isteriku dan kedua ibubapaku. Kau murahkanlah rezki ku,Kau hindarkan aku dan keluargaku daripada dianaya & teranaya didunia ini. Kau permudahkanlah segala perkerjaan yang sukar menjadi senang. Berikanlah aku kesabaran.
 Wahai Allah, Kau murahkanlah rezki ku didunia ini. Kau berikalah kerberkatan keatas rezki yang kau berikan padaku. Perkenankanlah doaku ini.
 Wahai Allah,
 Jadikan aku membenci maksiat sebagaimana aku menyukainya. Jadikan aku hambaMu yang sentiasa taat,dan sentiasa beriman. Jadikan aku hambaMu yang sentiasa Ikhlas. Jadikan aku hambaMu yang engkau redhai .Jadikan aku kekasihMu, Walaupun Engkau tahu siapakah diriku. Wahai Allah, Semua mereka yang hadir disini adalah tetamuMu ,Semua mereka yang hadir disini adalah saudaraku. Engkau ampunkan segala dosa-dosa mereka Yang lampau dan yang akan datang, Aku tidak layak untuk berdoa, Aku tidak tahu bagaimana berdoa, Aku banyak meminta kepadaMu Tetapi aku jarang bersyukur kepadaMu. Aku juga jarang mentaati perintahMu. Dan aku banyak melakukan apa yang Engkau larang.
Wahai Allah,
Hanya Engkau yang Maha Melihat, Hanya Engkau yang Maha Mendengar, Hanya engkau yang Maha Mengetahui, Hanya Engkau yang Maha Berkuasa lagi Maha Bijaksana, Hanya Engkau yang Maha Kaya lagi Maha Pemberi Hanya Engkau yang mengetahui apa yang terbaik buatku. Wahai Allah Perkenankanlah segala hajat dan doaku, Terimalah doa dan segala Ibadahku, Terimalah segala usaha dan pengorbanku untuk agamaMu. Terimalah Solatku, sujud, ruku, qiam ku, Terimalah diri dan hartaku. Wahai Allah, Kuatkanlah Imanku, Tetapkanlah Imanku, Matikanlah aku dalam beriman kepadaMu, Jauhkan aku dari siksa Kubur yang amat dahsyat .Selamatkan aku dari siksa di Mahsyar, Mizan dan Sirat, Bebaskan aku dari api Neraka Jahannam, Masukkan aku didalam Syurga Firdaus. Dengan RahmatMu Ya Allah.Dengan Selawat dan Salam keatas junjungan besar Nabi Muhammad SAW, keluarga dan Sahabat Baginda dengan berkat dan keselamatan Segala Puji bagiMu Wahai Allah…Amin Ya Rabbal ‘Alamin.
 Wahai Allah jadikanlan aku diantara hamba-hamba mu. Yang sentiasa merendah diri dan sujud kepada mu sebelum dipanggil pulang ke hadrat mu. Ampunilah dosa-dosa ku dan masukan daku keadaan Syurga mu.

No comments:

Post a Comment