Friday 22 February 2019

Masjid Quba'


Masjid Quba' mempunyai 56 buah Kubah dan 4 buah Menara dan ia adalah masjid Pertama dibina oleh Rasullullah SAW semasa berhijrah dari Mekah ke Madinah Pada Tahun 1 Hijrah bersamaan 622M. 94 hari lagi Ramadhan tiba..inshaAllah Aameen.
#BERKONGSI Cerita & Kelebihan Masjid Pertama Madinah. Di dalam Al Quran disebutkan juga bahawa masjid Quba' adalah masjid yang dibina atas dasar Taqwa.
لَا تَقُمْ فِيهِ أَبَدًا لَّمَسْجِدٌ أُسِّسَ عَلَى ٱلتَّقْوَىٰ مِنْ أَوَّلِ يَوْمٍ أَحَقُّ أَن تَقُومَ فِيهِ فِيهِ رِجَالٌ يُحِبُّونَ أَن يَتَطَهَّرُوا۟ وَٱللَّهُ يُحِبُّ ٱلْمُطَّهِّرِينَ
Janganlah engkau sembahyang di masjid itu selama-lamanya, kerana sesungguhnya masjid Quba' yang engkau bina wahai Muhammad, yang telah didirikan di atas dasar taqwa dari mula wujudnya, sudah sepatutnya engkau sembahyang padanya. Di dalam masjid itu ada orang-orang lelaki yang suka mengambil berat membersihkan dan mensucikan dirinya; dan Allah Mengasihi orang-orang yang membersihkan diri mereka yakni zahir dan batin. [At-Taubah: 108]
Masjid ini terletak di sebelah tenggara kota Madinah dan hanya kira-kira 5km dari Masjid Nabawi. Ia juga menjadi lokasi pertama dalam setiap ziarah luar di kalangan jemaah haji dan umrah. Bagi mereka yang mahu merebut ganjaran sekali umrah tidak melepaskan peluang keemasan untuk berkunjung ke Masjid Quba’ saban hari.
Ganjaran Sekali Umrah Di Masjid Quba’. Di Madinah, tempat ziarah ini adalah lokasi mesti dikunjungi dan termasuk di dalam itinerari ziarah yakni Masjid Quba’, Jabal Uhud dan makam syuhada’ Uhud serta ladang tamar. Jemaah dinasihatkan agar berwuduk di hotel penginapan dan berusaha mengekalkannya sehingga tiba di Masjid Quba’ dan bersolat sunat dua rakaat.
Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: "Sesiapa yang pergi ke Masjid Quba’ dari rumahnya dalam keadaan berwuduk dan solat sunat dua rakaat di dalam masjid berkenaan, ganjarannya adalah satu pahala umrah". (Ibn Majah, Musnad Ahmad: 15981).
Ia menjelaskan bukan bermakna kewajiban ibadah umrahnya telah tertunai jika seseorang menjalankan solat di Masjid Quba'. Siapa yang solat di Masjid Quba maka dia mendapatkan pahala setara dengan pahala Mengerjakan umrah. WAllahuA'lam. Kredit Kisah Islam

No comments:

Post a Comment