Tuesday 16 August 2016

Serba sedikita panduan ketika kita berada di dalam Masjidil Haram

Maqam Ibrahim lokasi berdo'a untuk kebahagiaan keluarga ;
رَبَّنَا هَبْ لَنَا مِنْ أَزْوَاجِنَا وَذُرِّيَّاتِنَا قُرَّةَ أَعْيُنٍ وَاجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِينَ إِمَامًا.
رَبَّنَا لَا تُزِغْ قُلُوبَنَا بَعْدَ إِذْ هَدَيْتَنَا وَهَبْ لَنَا مِن لَّدُنكَ رَحْمَةً ۚ إِنَّكَ أَنتَ الْوَهَّابُ.
Waktu afdhal ialah waktu antara selepas adzan Subuh hingga soLat fardhu Subuh.
.
Tempat ini juga, adalah tempat soLat sunat Tawaf. Berdo'a lah seolah-olah Tawaf tadi yang terakhir; "Ya ALlah, jika ini adalah tawaf terakhir ku maka jadikan ia pertaruhan ku yg terbaik untuk syurgaMu."



MUSTAJAB BERDO'A DI RUKUN YEMENI. Berdo'a hajat disini dengan cara mengusap nya. Jangan pula di cium Rukun Yemeni, itu orang yang lemah 'ILMU mereka.
Nabi s.a.w bersabda : “Setiap kali aku melewati Rukun Yamani tampak ada 70 mala'ikat yang mengucapkan Amiin, Aamiin, Aamiin".
Ibnu Mas‘ud r.a. berkata : ”RasuluLlah s.a.w. pernah bersabda : Setiap kali aku sampai pada rukun Yamani itu, Aku selalu bertemu dengan Jibril a.s. di situ.”

 Waktu afdhal soLat disini selepas soLat 'Asr dengan do'a mohon diampunkan dosa dan dilindungi dari azab neraka.
Beri saLaam kepada dua(2) Mala'ikat Jibril dipintu masuk Hijr Isma'il. SoLat dalam Hijr Ismail sama seperti soLat dalam Ka'abah. Berdo'a lah seperti Sunnah RasuluLlah s.a.w. Angkat kedua-dua tangan tinggi menyerah kepada ALlah. Lekapkan dada dan pipi kanan ke dinding Ka'abah. 

 
 

Umrah pertama Wajib; yang kedua dan berikutnya sunat. Harus Buat Badal untuk yang dikasehi ya'ani almarhum ibu dan Ayah. RasuluLlah s.a.w buat empat(4) kali sahaja.
SoLat lima(5) waktu fardhu, Wajib; dan setiap hari berikutnya tetap wajib. Tak boleh ditinggalkan. Usahakan soLat di Haraam. Pastikan boleh nampak Ka'abah. RUGI besar tak nampak Ka'abah.Bila Tawaf, kita #berdoa. BUKAN membaca buku do'a. Letakkan hati kita pada ALlah. Merintih, mengadu dan berharap pada ALlah.
.
Lihatlah #Kaabah semasa istilam, atau melambai Hajr Aswad; BUKAN lampu hijau didinding. Bila boleh di lihat dua muka dinding Ka'abah, istilam lah dan sebut dengan tetesan air mata memuji kebesaran ALlah ;
بسم الله الله اكبر
.
Melihat Ka'abah dapat 20 Rahmat, Tawaf 60 Rahmat dan soLat di Mataf, 40 Rahmat; ya'ani 120 Rahmat hadiah teristimewa hal Ka'abah

No comments:

Post a Comment