Wednesday 16 March 2016

KEISTIMEWAAN UMAT NABI MUHAMMAD SAW

Betapa istimewanya umat Nabi Muhammad Saw. Kita adalah umat yang paling beruntung diantara umat nabi-nabi lain. Diantara tanda-tanda keuntungan itu adalah dengan memiliki Rasulullah Muhammad Saw.
Ya, Rasulullah adalah mahluk paling istimewa yang pernah diciptakan Allah. Rasulullah diciptakan pertama kali sebelum Allah menciptakan mahluk apa pun didunia ini. Bahkan, jika Rasulullah tak diciptakan, ada kemungkinan kita juga tak diciptakan olehnya.
Dikisahkan bahawa setelah melakukan kesalahan berupa memakan buah khuldi bersama hawa, Nabi Adam A.s meratap pada Allah, mengakui seluruh dosa dosanya dan memohon ampunan pada Allah Swt.
"Tuhanku, aku memohon kepadaMu atas nama Muhammad Saw, tidakah Engkau berkenan mengampuniku? " Nabi Adam A.s meratapi kesalahannya dan memohon ampunan dengan namakan Nabi Muhammad Saw, sang Nabi akhir zaman.
Allah SWT berfirman, "Hai Adam, dari mana kau tahu nama Muhammad, padahal Aku belum menciptakannya. Aku juga belum pernah menyebutkan nama itu di depanmu?"
Serta merta Nabi Adam berujar, "Tuhanku, memang benar aku belum pernah mendengar namanya, apalagi bertemunya. Aku juga bukan orang yang tahu tentang banyak hal kerana hanya Engkaulah yang Maha Mengetahui. Namun, setelah Engkau menciptakanku dengan tanganMu dan Kau tiupkan rohMu kepadaku, aku angkat kepalaku, dan aku melihat perkataan diatas tiang-tiang penyangga 'Arsy, dimana disana terdapat sebuah tulisan besar La ilaha Ilallah Muhammadurrasulullah, tiada Tuhan selain Allah, dan Nabi Muhammad Rasulullah."
Lalu aku tahu, tentu nama yang Engkau sandingkan disisiMu itu adalah nama makhluk yang Engkau cintai. Maka, aku meyakini dengan sepenuh hati bahwa Muhammad Saw adalah kekasihMu sehingga aku yakin, dengan memohon atas namanya, Engkau akan mengampuniku," ratap Nabi Adam As.
"Engkau benar, Adam. Muhammad adalah makhluk terkasihKu. Kerana kau memohon ampunan atas namanya maka Aku mengampunimu," firman Allah kemudian.
"Dan ketahuilah, jika tidak kerana Muhammad kekasihKu itu, Aku tidak akan menciptakanmu."
Di sebutkan bahwa Nabi Adam AS telah berkata, "sesungguhnya Allah SWT telah memberikan kepada umat Nabi Muhammad SAW 4 kemuliaan yang tidak diberikan kepada umat yang lain :
1. Taubatku hanya diterima dikota mekah sedangkan taubat umat Nabi Muhammad Saw diterima disemua tempat oleh Allah.
2. Pada mulanya aku berpakaian tetapi apabila aku berbuat derhaka maka Allah ta'ala telah menjadikan aku telanjang sedangkan umat Nabi Muhammad Saw membuat derhaka dengan telanjang tetapi Allah memberikan mereka pakaian.
3. Ketika aku telah berderhaka kepada Allah, maka Allah telah memisahkan aku dengan isteriku tetapi umat Nabi Muhammad Saw derhaka tidak dipisahkan dari isteri mereka.
4. Memang benar aku durhaka kepada Allah dalam surga dan aku dikeluarkan dari surga tetapi umat Nabi Muhammad durhaka kepada Allah akan dimasukkan ke dalam surga apabila mereka bertaubat kepada Allah.
Bukti kebesaran Allah SWT atas umat Nabi Muhammad SAW sangatlah jelas dan nyata. Dizaman sebelum datangnya Nabi Muhammad SAW bila satu kaum pengikut para Nabi berbuat dosa kepada Allah SWT (maksiat) maka Allah akan menulis dikeningnya, umat yang bertulis hamba ini berdosa dan tidak ditutupi umat tersebut atas diri mereka masing-masing bahawa mereka berbuat dosa dan begitu banyak pula azab Allah yang diturunkan sebelum datangnya Nabi Muhammad SAW.
Salah satu kaum yang ditenggelamkan beserta bumi ini adalah kaum Nabi Nuh a.s dan kaum yang dihujankan batu serta dibalikannya bumi adalah kaum Nabi Luth a.s dan masih banyak kaum para Nabi lainnya yang Allah SWT turunkan azab.
Semua ini bertanda Allah SWT menjaga umat Nabi Muhammad SAW dengan Allah SWT membuktikan kebesarannya. Kasih sayangnya dengan Allah SWT menurunkan mujizat yang abadi berupa Al-Qur’an, solat 5 waktu dan mengagungkan bulan-bulan dengan ganda pahala yang berlipat ganda untuk umat Nabi Muhammad SAW. Diantaranya bulan Rejab ini yang begitu banyak fadhilahnya yang bepuasa mahupun yang berzikir. Allah SWT akan membukakan pintu taubat yang sebesar-besarnya dari mulai hari pertama sampai hari terakhir bulan Rejab dan Allah SWT memuliakan bulan Sya’ban untuk orang yang mencintai Nabi Muhammad SAW agar berselawat kepadanya sebanyak-banyaknya kerana Allah SWT yang memberikan kemenang penuh kepada Nabi Muhammad SAW untuk menolong umatnya dan berselawat kepadanya dihari kiamat dan bulan Ramadhan bagi manusia yang bertaqwa, taat dan bakti kepada Allah SWT dan Rasulnya.
Allah SWT akan akan memberikan darjat yang tinggi untuk umat Nabi Muhammad SAW maka bulan ini dinamakan bulan umat Nabi Muhammad SAW kerana Allah SWT menurunkan dibulan ini malam Laillatul Qadar sehingga Allah SWT akan mencintai hambanya yang betul-betul mencintainya.
Demikianlah, betapa istimewanya Rasulullah dan beruntunglah umat beliau, yang sentiasa mendapatkan keistimewaan dari Allah dibandingkan umat lain..

No comments:

Post a Comment