Wednesday 4 February 2015

Doa selepas selesai solat mohon perlindungan dari Allah

Abu Hurairah r.a. berkata, “Rasulullah s.a.w. pernah bersabda, ‘Apabila seseorang dari kamu telah selesai dari tasyahhud akhir, maka hendaklah ia memohon perlindungan dengan Allah dari 4 perkara. Dari azab Neraka Jahanam, dan dari azab kubur, dan dari fitnah kehidupan serta kematian, dan dari kejahatan Al-Masih Dajjal’”. (Muslim)
Hadis 10.1.2
Abu Hurairah r.a. berkata, “Rasulullah s.a.w. pernah bersabda, ‘Apabila seseorang dari kamu telah bertasyahhud, maka maka hendaklah ia memohon perlindungan dengan Allah dari 4 perkara. Dari azab Neraka Jahanam, dan dari azab kubur, dan dari fitnah kehidupan serta kematian, dan dari kejahatan Al-Masih Dajjal. Kemudian hendaklah ia mendoakan untuk dirinya dengan apa yang baik baginya’ ”. (An-Nasa’i)
Hadis 10.1.3
Dari Abu Hurairah r.a., dia berkata, “Rasulullah s.a.w. pernah bersabda, ‘Apabila seseorang dari kamu telah bertasyahhud, maka hendaklah ia memohon perlindungan dengan Allah dari 4 perkara,
Doa01
yang bermaksud, ‘Ya Allah, sesungguhnya aku berlindung denganMu dari azab Neraka Jahanam, dan dari azab kubur, dan dari fitnah kehidupan serta kematian, dan dari kejahatan fitnah Al-Masih Dajjal’”. (Muslim)
 
Hadis 10.2
Dari Ibnu Abbas, dari Nabi s.a.w., bahawasanya adalah dia mengucapkan selepas tasyahhud,
Doa02
yang bermaksud, “Ya Allah, sesungguhnya aku berlindung denganMu dari azab Neraka Jahanam, dan aku berlindung denganMu dari azab kubur, dan aku berlindung denganMu dari fitnah Dajjal, dan aku berlindung denganMu dari fitnah kehidupan serta kematian”. (Abu Daud)
 
Hadis 10.3
Dari Aisyah r.a., isteri Nabi s.a.w., dia mengkhabarkan bahawa Nabi s.a.w. berdoa di dalam solat,
Doa03
Yang bermaksud, “Ya Allah, sesungguhnya aku berlindung denganMu dari azab kubur. Dan aku berlindung denganMu dari fitnah Al-Masih Dajjal. Dan aku berlindung denganMu dari fitnah kehidupan dan kematian. Ya Allah, sesungguhnya aku berlindung denganMu dari perbuatan dosa dan hutang yang tertunggak”. Seseorang bertanya kepada Nabi s.a.w., “Mengapakah sering engkau memohon perlindungan dari hutang wahai Rasulullah”. Rasulullah s.a.w. bersabda, “Sesungguhnya seorang lelaki apabila dia berhutang, dia bercerita lalu dia berdusta, dan dia berjanji lalu dia memungkirinya”. (Bukhari, Muslim, Abu Daud, An-Nasa’i, Al-Baihaqi, Ahmad)
 
Hadis 10.4
Dari Farwah bin Naufal, dia berkata, “Aku berkata kepada Aisyah, ‘Riwayatkanlah kepadaku akan sesuatu yang Rasulullah s.a.w. berdoa dengannya di dalam solatnya’. Lalu dia berkata, ‘Baiklah, adalah Rasulullah s.a.w., dia mengucapkan,
Doa04
yang bermaksud: Ya Allah, sesungguhnya aku berlindung denganMu dari keburukan apa yang telah aku lakukan, dan dari keburukan apa yang belum aku lakukan’”. (An-Nasa’i, Muslim, Abu Daud, Ahmad)
 
Hadis 10.5
Dari Aisyah r.a., dia berkata, “Aku pernah mendengar Nabi s.a.w. mengucapkan di dalam sebahagian solatnya, ‘اَللّٰهُمَّ حَاسِبْنِي حِسَابًا يَسِيرًا’, yang bermaksud, ‘Ya Allah, hisablah aku dengan hisab yang mudah’. Lalu apabila dia selesai, aku berkata, ‘Wahai Nabi Allah, apakah hisab yang mudah itu’. Dia bersabda, ‘Bahawa Dia melihat pada kitabnya, lalu Dia memaafkannya. Sesungguhnya orang yang hisab itu di soal siasat pada hari itu, Aisyah, binasalah ia. Dan apa yang menimpa seseorang mukmin itu, Allah akan menutupkan dengannya darinya, sehingga satu duri yang menusuknya’ ”. (Ahmad, Al-Hakim)
 
Hadis 10.6
Dari ayah Atha’ bin As-Saib, dia berkata, “Ammar bin Yasir pernah solat bersama-sama dengan kami, lalu dia meringkaskannya. Maka sebahagian orang berkata kepadanya, ‘Sesungguhnya engkau telah meringankan, atau engkau telah meringkaskan, solat itu’. Lalu Ammar berkata, ‘Adapun pada yang demikian itu, sesungguhnya aku telah berdoa di dalamnya dengan doa yang aku telah mendengarnya dari Rasulullah s.a.w.’. Lalu apabila Ammar bangun, seorang lelaki dari kalangan orang-orang itu mengikutinya, dia adalah Ubay, tetapi dia menyamarkan dirinya. Lalu Ubay menyoal Ammar doa itu. Kemudian Ubay datang lalu dia memberitahukan doa itu kepada orang lain,
Doa06
yang bermaksud, ‘Ya Allah, dengan ilmuMu terhadap perkara-perkara yang ghaib dan kekuasaanMu ke atas seluruh makhluk, hidupkanlah aku selagi Engkau mengetahui kehidupan itu adalah lebih baik bagiku, dan ambillah nyawaku apabila Engkau mengetahui kematian itu adalah lebih baik bagiku. Ya Allah, sesungguhnya aku memohon kepadaMu rasa takut terhadapMu semasa tersembunyi dan juga semasa terang-terangan. Dan aku memohon kepadaMu kalimat yang hak semasa dalam keadaan reda dan juga semasa dalam keadaan marah. Dan aku memohon kepadaMu kesederhanaan semasa fakir dan juga semasa kaya. Dan aku memohon kepadaMu kebahagiaan yang tidak lenyap. Dan aku memohon kepadaMu keseronokan yang tidak putus. Dan aku memohon kepadaMu reda selepas qada. Dan aku memohon kepadaMu kehidupan yang nyaman setelah mati. Dan aku memohon kepadaMu lazat memandang kepada wajahMu, serta kerinduan kepada perjumpaan denganMu dalam keadaan tanpa kemudaratan dan tanpa fitnah yang menyesatkan. Ya Allah, hiasilah kami dengan hiasan keimanan, dan jadikanlah kami sebagai orang-orang yang menyampaikan petunjuk yang mendapat petunjuk’ ”. (An-Nasa’i, Ibn Khuzaimah, Al-Hakim)
 
Hadis 10.7
Dari Abu Bakar r.a., bahawa dia pernah berkata kepada Rasulullah s.a.w., “Ajarkanlah kepadaku satu doa yang aku berdoa dengannya di dalam solatku”. Rasulullah s.a.w. bersabda, “Ucapkanlah,
Doa07
yang bermaksud, ‘Ya Allah, sesungguhnya aku, aku telah menzalimi diriku dengan kezaliman yang banyak, dan tidaklah dapat mengampuni dosa-dosa itu melainkan Engkau. Oleh karena itu, ampunilah aku dengan pengampunan dariMu, dan kasihanilah aku. Sesungguhnya Engkau, Engkau Yang Maha Mengampuni, Yang Maha Mengasihani’ ”. (Bukhari, Muslim, An-Nasa’i, At-Tirmizi, Al-Baihaqi)
 
Hadis 10.8
Dari Aisyah, bahawa Abu Bakar As-Siddiq r.a. pernah keluar mengunjungi Rasulullah s.a.w., lalu dia berbicara dengan Rasulullah s.a.w. tentang sesuatu yang menjadi tersembunyi dari Aisyah semasa Aisyah sedang solat. Maka Nabi s.a.w. bersabda, “Wahai Aisyah, gunakanlah kalimat-kalimat yang sempurna atau kalimat yang lain”. Lalu apabila Aisyah selesai, dia menyoal Rasulullah s.a.w. tentang yang demikian itu, lalu Rasulullahs.a.w. bersabda kepada Aisyah, “Ucapkanlah,
Doa08
yang bermaksud, ‘Ya Allah, sesungguhnya aku, aku memohon kepadaMu kebaikan kesemuanya, yang sementaranya dan juga yang akan datangnya, yang aku mengetahuinya dan yang tidaklah aku mengetahui. Dan aku berlindung denganMu dari keburukan kesemuanya, yang sementaranya dan juga yang akan datangnya, yang aku mengetahuinya dan yang tidaklah aku mengetahui. Dan aku memohon kepadaMu syurga dan apa yang menyebabkan mendekatkan kepadanya, dari perkataan atau perbuatan. Dan aku berlindung denganMu dari neraka dan apa yang menyebabkan mendekatkan kepadanya, dari perkataan atau perbuatan. Dan aku memohon kepadaMu kebaikan yang hambaMu dan rasulMu Muhammad pohonkan kepadaMu. Dan aku berlindung denganMu dari keburukan yang hambaMu dan rasulMu Muhammad mengambil perlindungan denganMu. Dan aku memohon kepadaMu apa yang Engkau tetapkan bagiku dari segala perkara bahawa engkau menjadikan kesudahannya sebagai haluan yang benar’ ”. (Al-Hakim, Ahmad, Bukhari dalam Al-Adabul Mufrad)
 
Hadis 10.9
Dari Zaidah, dari Sulaiman, dari Abi Saleh, dari sebagaimana para sahabat Nabi s.a.w., dia berkata, “Nabi s.a.w. pernah bertanya kepada seorang lelaki, ‘Bagaimana yang engkau ucapkan di dalam solat’. Dia menjawab, ‘Aku bertasyahhud dan aku mengucapkan,
Doa09
yang bermaksud, ‘Ya Allah, sesungguhnya aku, aku memohon kepadaMu syurga, dan aku berlindung denganMu dari neraka. Adapun sesungguhnya aku tidak dapat menghayati ucapanmu yang berdengung, dan tidak juga ucapan Muaz yang berdengung’. Lalu Nabi s.a.w. bersabda, ‘Sekitar itulah ucapan kami’ ”. (Abu Daud, Ibnu Majah, Ahmad, Ibn Khuzaimah)
 
Hadis 10.10
Dari Hanzalah bin Ali, bahawa Mihjan bin Al-Adra’ menceritakan kepadanya, katanya, “Rasulullah s.a.w. pernah memasuki masjid, lalu pada masa itu dia mendapati seorang lelaki sedang menyelesaikan solatnya, dan dia sedang bertasyahhud, dan dia mengucapkan,
Doa10
yang bermaksud, “Ya Allah, sesungguhnya aku, aku memohon kepadaMu, ya Allah, dengan bahawasanya Engkau, Yang Maha Esa, Yang Maha Tunggal, yang segala sesuatu berhajat kepadaNya, yang tidak beranak dan tidak diperanakkan, dan tidak ada bagiNya persamaan sesiapa pun, agar Engkau mengampuni dosa-dosaku. Sesungguhnya Engkau, Engkau Yang Maha Pengampun, Yang Maha Mengasihani”. Mihjan bin Al-Adra’ berkata, “Lalu Rasulullah s.a.w. bersabda, ‘Sesungguhnya diampuni baginya, sesungguhnya diampuni baginya’, sebanyak 3 kali”. (Abu Daud, An-Nasa’i, Al-Hakim, Ahmad, Ibn Khuzaimah)
 
Hadis 10.11
Dari Anas, bahawasanya adalah dia bersama-sama Rasulullah s.a.w. sedang duduk, semasa seorang lelaki sedang solat. Kemudian lelaki itu berdoa,
Doa11
yang bermaksud, “Ya Allah, sesungguhnya aku, aku memohon kepadaMu, dengan bahawasanya bagiMu segala puji-pujian, tiada Tuhan melainkan Engkau, Yang Maha Dermawan, Pencipta segala langit dan bumi, wahai Yang Maha Agung dan Yang Maha Pemurah, wahai Yang Maha Hidup, wahai Yang Maha Berdiri Dengan Sendirinya”. Lalu Nabi s.a.w. bersabda, “Sesungguhnya dia telah berdoa kepada Allah dengan namaNya yang apabila berdoa dengannya, Dia akan mengabulkan, dan apabila memohon dengannya, Dia akan memberi”. (Abu Daud, An-Nasa’i, Al-Hakim, Ahmad)
 
Hadis 10.12
‘Amr bin Maimun Al-Audi berkata, “Adalah Saad, dia mengajar anak-anaknya kalimat-kalimat ini sebagaimana seorang guru mengajar para remaja menulis, dan dia berkata, ‘Sesungguhnya Rasulullah s.a.w., dia memohon perlindungan dari perkara-perkara berikut di bahagian hujung solat,
Doa12
yang bermaksud, ‘Ya Allah, sesungguhnya aku, berlindung denganMu dari sifat penakut, dan aku berlindung denganMu bahawa aku dikembalikan ke umur yang paling teruk, dan aku berlindung denganMu dari fitnah dunia, dan aku berlindung denganMu dari azab kubur.’ (Bukhari)
 
Hadis 10.13
Dari Muaz bin Jabal, bahawasanya Rasulullah s.a.w., dia memegang tangan Muaz dan bersabda, “Wahai Muaz, demi Allah sesungguhnya aku benar-benar mencintaimu, demi Allah sesungguhnya aku benar-benar mencintaimu”. Lalu Rasulullah s.a.w. bersabda, “Aku mewasiatkan kepadamu, wahai Muaz, janganlah sekali-kali tidak engkau berdoa pada bahagian hujung setiap solat, bahawa engkau mengucapkan,
Doa13
yang bermaksud, ‘Ya Allah, tolonglah aku untuk mengingatiMu, dan untuk mengsyukuriMu, dan untuk beribadat yang baik untukMu’ ”. Dan Muaz mewasiatkan dengan yang demikian itu kepada As-Sunabihi, dan As-Sunabihi mewasiatkannya kepada Abu Abdul Rahman. (Abu Daud, An-Nasa’i, Al-Baihaqi, Ahmad, Al-Hakim)
 
Hadis 10.14
Dari Umu Salamah, “Bahawasanya Nabi s.a.w., adalah dia mengucapkan selepas solat fajar,
Doa14-P
yang bermaksud, ‘Ya Allah, sesungguhnya aku memohon kepadaMu ilmu yang bermanfaat, dan rezeki yang baik, dan amalan yang diterima’ ”. (Ahmad, Ibnu Majah)
 
Hadis 10.15 – (Doa terakhir di antara tasyahhud dan salam)
Dari Ali bin Abu Talib r.a., dari Rasulullah s.a.w., bahawa dia apabila dia berdiri untuk solat, dia mengucapkan,
PDoa15
yang bermaksud, ‘Aku hadapkan wajahku kepada yang menciptakan semua langit dan bumi ini sebagai orang yang cenderung kepada agama yang hak. Dan tidaklah aku dari kalangan orang-orang musyrik. Sesungguhnya solatku, penumpuanku, kehidupanku, matiku adalah kepunyaan Allah, Tuhan semesta alam, tiada sekutu bagiNya. Dan dengan demikianlah aku telah diperintahkan, dan aku adalah orang yang paling segera menyerah diri kepada Allah. Dan berikanlah aku petunjuk kepada akhlak yang paling baik. Tiadalah yang dapat memberi petunjuk kepada yang paling baiknya melainkan Engkau. Dan hindarkanlah dariku yang buruknya. Tiadalah yang dapat menghindarkan diriku yang buruknya melainkan Engkau. Di sini aku untuk berkhidmat kepadaMu dan untuk menyenangkan hatiMu. Dan kebaikan itu kesemuanya adalah di dalam tanganMu, dan keburukan itu tiada padaMu. Aku adalah menerusiMu dan kepadaMu. Maha Berkat Engkau dan Maha Tinggi Engkau. Aku memohon keampunan dariMu dan aku bertaubat kepadaMu’.
Dan apabila Rasulullah s.a.w. rukuk, dia mengucapkan,
Rukuk5
yang bermaksud, ‘Ya Allah, kepadaMu aku rukuk, dan denganMu aku beriman, dan kepadaMu aku menyerah diriku. Pendengaranku, dan penglihatanku, dan otakku, dan tulang-tulangku, dan urat-uratku merendah diri kepadaMu’.
Dan apabila Rasulullah s.a.w. bangkit, dia mengucapkan,
PDoa15-2
yang bermaksud, ‘Ya Allah, Tuhan kami, kepunyaanMulah puji-pujian itu, memenuhi segala langit dan memenuhi bumi, dan memenuhi apa yang di antara keduanya, dan memenuhi apa yang Engkau kehendaki selepas itu’.
Dan apabila Rasulullah s.a.w. sujud, dia mengucapkan,
PDoa15-3
yang bermaksud, ‘Ya Allah, kepadaMu aku sujud, dan denganMu aku beriman, dan kepadaMu aku menyerah diriku. Wajahku bersujud kepada yang menjadikannya dan membentuknya. Dan Dia membuka pendengaranku dan penglihatanku. Dan Maha Berkat Allah, yang terbaik dari segala pencipta-pencipta’.
Kemudian dia menjadikan terakhir yang dia ucapkan di antara tasyahhud dan salam,
Doa15
yang bermaksud, Ya Allah, ampunilah aku apa yang telah Dengan itu, ampunilah aku akan apa yang telah aku lakukan sebelum ini, dan apa yang aku lakukan selepas ini, dan apa yang aku rahsiakan, dan apa yang aku memperlihatkan dengan nyata, dan apa yang aku melampaui batasan, dan apa yang Engkau lebih mengetahuinya dariku. Engkaulah yang mendahulukan dan Engkaulah yang mengakhirkan. Tiadalah Tuhan melainkan Engkau’ ”. (Muslim, Abu Daud, At-Tirmizi, Ahmad, Ad-Daraqutni, Al-Baihaqi)

No comments:

Post a Comment