Tuesday 24 June 2014

RUKUN HAJI



Terdapat 6 rukun haji yang telah ditetapkan oleh Allah SWT dalam perkara untuk mengerjakan haji.Rukun pertama adalah niat. Niat tersebut adalah niat melakukan haji  dan dilakukan di miqat manani yang  tertentu ataupun  tempat niat. Rukun kedua ialah wukuf di padang arafah iaitu pada 9 Zulhijjah· Para pengerja haji perlu berada di padang Arafah walaupun sekejap di antara tempoh  masa  gelincir matahari hari pada hari ke 9 Zulhijjah hingga terbit fajar hari 10 Zulhijjah.Seterusnya,rukun ketiga ialah tawaf di ka’bah sebanyak 7 kali.Tawaf ini bererti mengelilingi baitullah sebanyak 7 kali dengan syarat-syarat tertentu.Ia juga perlu dilakukan selepas wukuf di Arafah iaitu bagi haji dan selepas niat ihram bagi umrah.

Tawaf ini pula mengandungi 5 jenis.Pertama,Tawaf qudum ataupun dikenali sebagai  tawaf selamat datang.Ianya sunat dilakukan bagi pengerja haji yang baru sampai ke mekah.Kedua,Tawaf ifadhah.Tawaf ini ialah  tawaf rukun dan wajib.Manakala jenis tawaf ketiga ialah tawaf widak atau tawaf selamat tinggal.Ia  sunat dilakukan bagi hendak meninggalkan kota mekah.Seterusnya,tawaf sunat.Tawaf sunat ialah satu-satunya tawaf yang boleh dilakukan pada bila-bila masa.Jenis tawaf ke lima ialah tawaf nazar.Ia wajib dilakukan bagi yang bernazar untuk melakukan tawaf. 

Dalam melakukan tawaf,Allah SWT telah menetapkan syarat-syarat tertentu sebelum,semasa dan selepas tawaf secara komprehensif .Syarat-syaratnya  adalah  yang utamanya ialah menutup aurat,suci daripada hadas, dan tawaf ini perlu dilakukan sebanyak 7 kali dengan  mengelilingi ka'abah,Syarat lain ialah dimulakan dengan penjuru hajar aswad,dan mengirikan ka'abah dan terakhir adalah dilakukan di dalam kawasan masjidil haram.

Rukun haji yang ke empat pula adalah Sa’i.Sai’ adalah rukun berjalan berulang alik dari bukit safa ke bukit marwa sebanyak 7 kali.Ia  dilakukan selepas para pengerja haji melakukan tawaf.Sai’e mempunyai syarat-syarat tertentu iaitu syarat  saie  yang  pertama adalah,dimulakan  dari bukit safa dan berakhir di bukit marwa.Kedua,ia dilakukan sebanyak 7 kali dengan yakin.Ketiga ialah ia  dilakukan selepas tawaf rukun.Seterusnya,ia  dilakukan dengan perjalanan biasa dan syarat terakhir ialah dengan memulakan niat sai'e semasa mula di bukit safa.

Rukun haji ke lima adalah bercukur.Bercukur atau  bergunting rambut sekurang-kurangnya 3 helai dan rukun terakhir adalah tertib.Tertib ini,dalam kata lain adalah memastikan rukun haji dan umrah yang dilakukan hendaklan dengan susunan yang betul



WAJIB HAJI
Seterusnya,dalam  haji  mengandungi perkara wajib haji atau amalan wajib haji.Definisi wajib haji adalah amalan yang wajib dilakukan oleh setiap orang yang mengerjakan ibadat haji. Jika tertinggal salah satu daripada wajib haji ini, hajinya masih sah tetapi dikenakan dam atau denda mengikut kadar yang ditentukan.Perkara atau amalan wajib haji ini mengandungi tujuh perkara penting iaitu yang pertama adalah berniat ihram di miqat.Ia dilakukan setelah berpakaian ihram.Keduanya ialah bermalam atau mabit di muzdalifah pada tanggal 9 Zulhijjah.Ia dilakukan semasa pengerja haji dalam perjalanan dari Arafah ke Mina.Ketiga pula adalah melontar jamratul aqabah iaitu pada tanggal 10 Zulhijjah dan keempat adalah bermalam di Mina pada hari Tasyrik iaitu 11 hingga 13 Zulhijjah.Wajib haji yang kelima ialah  melontar ketiga-tiga jamrah iaitu  Jamratul Ula, Jamratul Wusta dan Jamratul Aqabah pada hari tasyrik yang sama dengan wajib haji sebelum ini iaitu pada 11 hingga 13 Zulhijjah.Selepas itu, wajib haji yang ke enam adalah tawaf wada iaitu melakukan tawaf perpisahan sebelum meninggalkan kota Makkah.Seterusnya wajib haji terakhir adalah meninggalkan perkara-perkara yang dilarang semasa ihram.Wajib haji ini adalah perkara yang harus dilakukan pada ibadah haji, dan jika ia tidak dikerjakan,para pengerja haji ini harus membayar dam atau denda.


SUNAT HAJI
Sunat haji mengandungi tujuh perkara iaitu pertamannya adalah ifrad, iaitu mendahulukan ibadah atau perbuatan haji ke atas umrah, sunah kedua ialah talbiah iaitu memuji kebesaran Allah.Sementara itu,sunat haji seterusnya adalah  melakukan tawaf qudum sebaik sahaja tiba di Kota Mekah dan keempat mabit/bermalam di Muzdalifah.Kemudian yang kelima adalah solat dua rakaat tawaf.Sunat haji lain iaitu yang keenam adalah bermalam di Mina dan akhir sekali adalah tawaf wida' iaitu  sunat hukumnya bagi orang yang hendak meninggalkan Mekah.

Melakukan ibadah haji ifrad hukumnya sunat, tidak dikenakan dam, berbeza dari tamattu' dan qiran, kedua-duanya dikenakan dan ke atas orang yang melakukannya. Sunat haji kedua ialah talbiah iaitu memuji kebesaran Allah di sepanjang masa melakukan ibadah haji dan memakai ihram. Lafaz talbiahnya ialah
"Labbai Allah Humma Labaik, Labbaika la Syarikalaka Labbaik. Innal hamda wa al-nikmata laka wa al-mulk, la syarikalak".

Orang lelaki sunat menguatkan suara talbiahnya sepanjang memakai ihram dan orang perempuan pula sunat memperlahankannya dan memperbanyakkan talbiah sekalipun dalam keadaan haid.Ianya boleh dilakukan dengan bahasa terjemahan jika tidak boleh berbahasa arab.

Sunat haji ketiga ialah tawaf qudum iaitu dilakukan sebaik sahaja memasuki Kota Mekah. Masanya berpanjangan sehingga sebelum waktu wuquf. Tawaf qudum juga dikenali sebagai tawaf menghormati ka'abah, setelah selesai melakukanya barulah dilakukan solat tahiyyat masjid al-mukaramah.Individu yang melakukan haji ini makruh untuk duduk di masjid tersebut sebelum melakukan solat tersebut.

Sah tawaf adalah apabila jemaah haji dapat memenuhi syarat-syarat berikut iaitu suci daripada hadas kecil dan besar, dan suci daripada najis, menutup aurat seperti dalam solat, dilakukan dalam Masjid al-Haram, sempurna tujuh kali keliling Ka'abah dan tertib iaitu dimulakan pada garis tanda Hajar Aswad dan jadikan Ka'abah sebelah kirinya ketika tawaf dan niat tawaf qudum.

Perkara yang disunatkan ketika melakukan tawaf ialah sunat mengerjakan tawaf dengan berjalan kaki, berjalan dengan langkah pendek tetapi cepat terutama tiga keliling yang pertama, hampir dengan ka'abah, mengucup Hajar Aswad atau jika keadaan terlalu sesak cukup dengan lambaian dan ucapkan 
"Bismillahi wa Allahu Akbar",
Selain itu disamping berdoa untuk kedua ibubapa dan lainnya, jemaah juga makruh berbual/sembang,dan  akhir sekali solat sunat tawaf dua rakaat.

Sunat haji keempat ialah mabit/bermalam di Muzdalifah. Para haji mula berangkat ke Muzdalifah selepas terbenam matahari pada hari Arafah dan di jamakkan solat maghrib dalam waktu insyak iaitu jamak ta'khir sebaik sahaja sampai di Muzdalifah. Maksud mabit di sini ialah berhenti selepas tengah malam di Muzdalifah. Orang yang berihram perlu mengerjakan solat subuh pada malam pertama, kemudian berwukuf di Masy'arilharam sehingga terbit matahari dengan memperbanyakkan zikir dan doa.

Solat dua rakaat tawaf merupakan sunat haji yang kelima. Ia disunatkan kepada orang yang bertawaf setelah melakukan tawaf iaitu di makam Ibrahim a.s atau dimana-mana bahagian Masjid. Surah Al-Kafirun dibaca pada rakaat pertama manakala Surah A-ikhlas dibaca pada rakaat ke dua. Solat ini boleh dilakukan pada bila-bila masa, sekalipun dalam waktu yang diharamkan. Ia juga boleh dilakukan pada bila-bila masa, sekalipun dalam waktu yang diharamkan. Ia juga boleh dilakukan di luar masjid.

 Berangkat ke Mina juga merupakan antara sunat haji. Ia dilakukan pada hari Tarawih, iaitu hari ke lapan dari bulan Zulhijjah. Sekiranya seseorang itu melakukan haji qiran atau ifrad, maka dia berangkat ke Mina dengan ihramnya. Sekiranya ia mengerjakan haji tamattu', maka hendaklah ia melakukan ihram untuk mengerjakan haji dan melakukan apa yang telah dilakukannya di miqat. Disunatkan juga jemaah banyak berdoa dan membaca talbiah sewaktu dalam perjalanan ke Mina, melakukan solat Zuhur, Asar, Maghrib dan Isyak serta bermalam di sana. Mereka juga disunatkan tinggal sehingga terbitnya matahari pada hari ke sembilan Zulhijjah.

Sunat haji yang seterusnya ialah tawaf wida'. Ia merupakan tawaf selamat tinggal sebagai lambang perpisahan dengan Baitullah. Juga dinamakan tawaf shadar (tawaf kemunculan) kerana dilakukan ketika hadirnya umat manusia ke Mekah. Ia adalah upacara haji yang terakhir kecuali bagi penduduk Mekah dan wanita yang haid. Para ulama sepakat bahawa ianya disyariatkan. Malik, Daud, Syafi'I dan Ibnu Mundzir mengatakan ia sunat dan tidak dikenakan apa-apa kewajipan kerana meninggalkannya.

Golongan Hanbali dan Hanafi serta satu riwayat dai Syafi'I pula mengatakan ia wajib dan dikenakan denda kerana meninggalkannya. Tawaf ini dilakukan setelah selesai semua urusan dan ketika hendak berangkat sebagai pertemuan terakhir dengan Baitullah. Bila sudah selesai, mereka hendaklah segera berangkat tanpa tinggal lama di sana. Jika tidak, tawaf hendaklah dilakukan semula kecuali ada kepentingan yang mesti diselesaikan (Hasan Ayub, 1983:214). Tawaf ini tidak memerlukan para haji berjalan cepat, cukup sekadar berjalan biasa sahaja.

No comments:

Post a Comment