Thursday 3 April 2014

8 BATANG TIANG BERSEJARAH DI RAUDHAH (MASJID NABAWI)







  1.  Ustuwaanah Hannanah (tunggak menangis):
    • Juga dipanggil Mukhallaq Ustuwaanah. Ia adalah tiang yang paling diberkati iaitu tempat Nabi (saw) Salat. Di tempat ini terdapat sebatang pohon tamar. Sebelum mimbar dibina, Rasulullah (saw) menggunakan pohon tamar ini untuk bersandar semasa menyampaikan khutbah. Apabila mimbar dibuat, Nabi (saw) menggunakannya untuk khutbah. Ketika perubahan itu berlaku, terdengar didalam masjid bunyi menangis yang didengari dari pokok yang keseluruhan masjid bergema dan orang-orang di masjid mula menangis. Nabi (saw) kemudian berkata: “Pokok ini menangis kerana zikir Allah hampir dengannya, dan sekarang mimbar telah dibina dan ia telah terasa jauh dari zikir. Jika saya tidak meletakkan tangan saya di atasnya, ia akan menangis itu sehingga Hari Qiyamat. “. Kemudian pokok itu kering dan dikuburkan.
  2. Ustuwaanah Sareer
    • ‘Sareer’ bermakna tempat tidur. Dilaporkan bahawa Rasulullah (saw) menggunakannya untuk beri’tikaaf , dan digunakan untuk tidur di sini. Sebuah platform kayu digunakan untuk diletakkan di sini bagi Baginda tidur di atasnya.
  3. Ustuwaanah Tawbah
    • Juga dikenali sebagai Ustuwaanah Abu Lubabah. Abu Lubabah (r.a.) adalah salah satu sahabat yang terkenal. Sebelum Islam, beliau mempunyai banyak urusan dengan orang-orang Yahudi Bani Qurayzah. Apabila mereka bertindak tidak setia semasa peperangan Khandaq dan telah ditawan oleh orang Islam, beliau memberitahu mereka (Bai Qurayzah) bahawa mereka akan dibunuh dengan membuat tanda dipotong leher dengan tangannya. Setelah itu, dia menjadi begitu dukacita di atas kebodohan dan keterlanjuran sehingga dia tidak bisa tenang.
    • Beliau kemudian datang ke masjid dan mengikat dirinnya sendiri pada batang tiang ini sambil berkata: “Selagi taubat saya tidak diterima oleh Allah, saya tidak boleh melonggarkan diri dari sini. Dan Nabi (saw) sendiri mesti membuka ikatan saya ini”Apabila Rasulullah (saw) mendengar ini beliau berkata:” Jika dia telah datang kepada saya, saya akan merayu ampun pada Allah bagi pihaknya. Sekarang dia telah bertindak atas inisiatifnya sendiri, saya tidak boleh melonggarkan nya sehingga taubat beliau telah diterima Allah. “
    • Selama beberapa hari beliau kekal terikat di sana, kecuali untuk solat dan ke tandas. Pada masa itu isteri dan anaknya yang digunakan untuk melonggarkan dia dan sekali lagi terikat kepada pokok itu. Beliau kekal tanpa makanan dan minuman sehingga penglihatan dan pendengaran terjejas. Kemudian selepas beberapa hari satu pagi manakala Nabi (saw) dalam solat tahajjud di rumah Ummu Salamah (ra), beliau menerima berita baik bahawa taubat itu telah diterima. Para Sahabat (ra) menyampaikan berita kepadanya, dan mahu melonggarkan tetapi beliau enggan, sambil berkata: “Selagi Nabi (saw) tidak melonggarkan saya dengan tangannya yang diberkati, saya tidak boleh membenarkan orang lain untuk berbuat demikian. “Apabila Rasulullah (saw) memasuki untuk Fajr Salat Baginda membuka ikatan dia.
  4. Ustuwaanah Aishah (r.a.):
    • Nabi (saw) bersolat di sini dan selepas itu bersolat di Ustuwaanah Hannanah. Ia juga dipanggil Qu’rah Ustuwaanah. Sebab Aishah (ra) melaporkan bahawa Rasulullah (saw) berkata: “Di masjid ini adalah satu tempat itu bahawa jika orang tahu hal sebenar mengenai keberkatannya, mereka akan berduyun-duyun ke arah itu dalam apa-apa cara untuk berdoa di sana. “
    • Orang bertanya kepada Aishah (ra) untuk menunjukkan tempat yang tepat tetapi dia enggan berbuat. Kemudian, atas kegigihan Abdullah bin Zubair (ra) memujuk, Aishah (ra) menunjuk ke tempat ini. Oleh itu ia dipanggil Ustuwaanah Aishah, kerana hadis yang dilaporkan oleh beliau dan tempat yang tepat telah ditunjukkan oleh beliau. Ia adalah satu fakta bahawa Abu Bakr dan Umar (ra) sangat sering berdoa di sini.
  5. Ustuwaanah Ali (r.a.)
    • Juga dikenali sebagai Ustuwaanah Mah’ras atau Hars. ‘Hars’ bermakna menjaga atau melindungi. Ini digunakan untuk menjadi tempat di mana sebahagian daripada para Sahabat (ra) duduk berjaga dan memerhatikan atau bertindak sebagai gatekeepers. Ali (ra) menjadi salah seorang sahabat yang banyak berbuat demikian, maka ia juga sering dipanggil Ustuwaanah Ali (ra). Apabila Rasulullah (saw) memasuki masjid dari pintu bilik Aishah (ra), Baginga melalui tempat ini.
  6. Ustuwaanah Wufood
    • ‘Wufood’ bermakna delegasi. Apabila deligasidari luar tiba untuk bertemu Nabi (saw) bagi pihak puak-puak mereka, mereka akan duduk di sini dan di sini Baginda gunakan untuk bertemu dengan mereka, berbicara dengan mereka dan mengajar mereka Islam.
  7. Ustuwaanah Jibraeel
    • Ini adalah tempat yang biasa di mana Jibraeel (as) gunakan untuk masuk melawat Nabi (saw). Hari ini ia tidak boleh dilihat lagi kerana ia terletak di dalam ruang Makam Rasulullah (saw).
  8. Ustuwaanah Tahajjud
    • Dilaporkan bahawa ini adalah tempat di mana pada lewat malam permaidani telah dibentangkan untuk Nabi (saw) melaksanakan solat tahajjud, selepas semua orang telah meninggalkan masjid.


No comments:

Post a Comment