Saat perpisahan dengan Baitullah
adalah merupakan detik yang amat mencengkam hati dan perasaan. Perasaan
sedih yang bukan dibuat-buat, tetapi sebuah kepiluan yang sarat dengan
pengharapan kepada Ilahi moga pertemuan ini bukanlah detik terakhir
dalam sebuah perjalanan seorang hamba. Saya merenung kaabah buat kali
terakhir setelah selesai melaksanakan tawaf wada’. Membetuli pintu
kaabah saya memohon kepada Allah agar diri ini dijemput lagi menjadi
tetamuNya di ketika yang lain. Air mata kesayuan laju mengalir membasahi
pipi penuh pengharapan dan keazaman.
Mengimbau
saat pertama kali menjejakkan kaki ke tanah haram dan berpisah
dengannya adalah suatu pengalaman yang sukar digambarkan walaupun
peluang mengunjunginya masih lagi diberi oleh Yang Maha Esa namun
perasaannya tetap sama. Apa yang pasti setiap kita akan teruja kerana
impian untuk melaksanakan tuntutan agama dalam rukun Islam yang kelima
ini membawa pengertian yang cukup hebat kepada insan yang beriman kepada
Yang Maha Esa dan merasai hikmahnya.
Setiap
kita inginkan yang terbaik dalam beribadah, khususnya ibadah haji yang
menjadi kemuncak pengabdian kita kepada Allah. Disebalik pensyariatan
ibadah ini, Allah SWT ingin mendidik manusia beriman yang patuh serta
memahami perjalanannya agar dapat mendidik rohani dan akhlak menjadi
manusia sempurna dari segi penghayatan dan bersyukur dengan sebuah
kehidupan yang dianugerahkan Allah kepadanya. Firman Allah SWT dalam
surah ali-Imran ayat 96 dan 97:
Maksudnya: “Sesungguhnya rumah ibadat yang mula-mula dibina untuk manusia (beribadat kepada Allah) ialah baitulLah di Makkah yang berkat dan (dijadikan) petunjuk hidayah bagi umat manusia. Di situ ada tanda-tanda keterangan yang nyata (yang menunjukkan kemuliaanNya, diantaranya ialah) Maqam Nabi Ibrahim. Dan sesiapa yang masuk ke dalamnya aman tenteramlah dia. Dan Allah mewajibkan manusia mengerjakan ibadah haji dengan mengunjungi Baitullah iaitu sesiapa yang mampu sampai kepada-Nya. Dan sesiapa yang kufur (ingkar kewajipan ibadat haji itu), maka sesungguhnya Allah Maha Kaya (tidak berhajatkan sesuatu pun) dari sekelian makhluk.”
Sesungguhnya
segala ketaatan dalam beribadah yang dilakukan manfaatnya adalah untuk
kita kerana Allah tidak berhajat kepada segalanya. Allah SWT tetap
mulia, hebat dan agong walaupun seluruh makhluk kufur kepadaNya.
Justeru
apakah yang perlu kita fahami dari ibadah ini agar ianya kekal menjadi
momentum kecemerlangan diri yang seiring dari segi tindakan dan
peningkatan keimanan dan ketaqwaan?.
Pulang dengan perubahan
Seseorang
tetamu Allah akan beroleh keberhasilan dalam amalan hajinya samaada
diterima Allah atau tidak. Bagi menilai status haji, adakah kita pulang
dengan keuntungan dan keampunan dari Allah atau hanya sekadar sah
perlaksanaannya tanpa apa-apa pahala atau tertolak terus haji kita? Kita
seharusnya menilai semula tahap perlaksanaan ibadah tersebut. Menurut
pandangan masyhur dikalangan ulama’ penerimaan ibadah haji di sisi Allah
SWT mempunyai empat peringkat yang berbeza;
Pertama, Haji Mardud
ialah haji yang tidak diterima oleh Allah SWT. Apakah sebab hajinya
tidak diterima? Keadaan ini berlaku adalah kerana sewaktu melaksanakan
ibadah tersebut terdapat kekurangan syarat-syarat dan rukunnya atau
sebab-sebab yang lain seperti pelanggaran pantang larang semasa ihram
yang menyebabkan hajinya tidak sah pada pandangan syarak maka secara
lansung hajinya tidak diterima dan ditolak oleh Allah SWT. Bagi mereka
yang berstatus ini wajib menqadakan hajinya pada tahun hadapan.
No comments:
Post a Comment