عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ
أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ قَالَ
الْعُمْرَةُ إِلَى الْعُمْرَةِ كَفَّارَةٌ
لِمَا بَيْنَهُمَا وَالْحَجُّ الْمَبْرُورُ لَيْسَ لَهُ جَزَاءٌ إِلَّا
الْجَنَّةُ
Dari Abu Hurairah RA bahawa
Rasulullah SAW telah bersabda : "Dosa di antara dua umrah akan terhapus
dan Haji Mabrur (yg diterima) akan mendapat balasan Syurga.
Riwayat Bukhari, Muslim, Turmizi, Nasaie,
Ahmad, Ibnu Majah dan Malik
عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ
عَنْ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ أَنَّهُ قَالَ
الْحُجَّاجُ وَالْعُمَّارُ وَفْدُ اللَّهِ
إِنْ دَعَوْهُ أَجَابَهُمْ وَإِنْ اسْتَغْفَرُوهُ غَفَرَ لَهُمْ
Dari Abu Hurairah RA dari
Rasulullah SAW bahawa baginda telah bersabda : Orang yang mengerjakan
haji dan umrah merupakan rombongan Allah, jika mereka mendoakan sesuatu
maka Allah akan memperkenankannya, dan jika mereka memohon ampun, akan
diampunkan.
Riwayat Ibnu Majah, at-Tabarani dan
al-Baihaqi
عَنْ عَبْدِ اللَّهِ
بْنِ مَسْعُودٍ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
تَابِعُوا بَيْنَ الْحَجِّ وَالْعُمْرَةِ
فَإِنَّهُمَا يَنْفِيَانِ الْفَقْرَ وَالذُّنُوبَ كَمَا يَنْفِي الْكِيرُ
خَبَثَ الْحَدِيدِ وَالذَّهَبِ وَالْفِضَّةِ وَلَيْسَ لِلْحَجَّةِ
الْمَبْرُورَةِ ثَوَابٌ إِلَّا الْجَنَّةُ
Dari Abdullah bin Mas'ud,
Rasulullah SAW telah bersabda : Turutilah kerja haji dgn ibadah umrah,
sesungguhnya kedua-duanya akan menghalang kamu drp kepapaan dan dosa,
sebagaimana hembusan api menghilangkan segala kekotoran besi, perak dan
emas. Haji Mabrur (yg diterima) akan mendapat balasan Syurga.
Riwayat Turmizi, Nasaie, Ibnu
Majah dan Ahmad
فإن لك من الأجر إذا
أممت البيت العتيق ألا ترفع قدما أو تضعها أنت ودابتك إلا كتبت لك حسنة
ورفعت لك درجة وأما وقوفك بعرفة فإن الله عز وجل يقول لملائكته يا ملائكتي
ما جاء بعبادي قالوا جاؤوا يلتمسون رضوانك والجنة فيقول الله عز وجل فإني
أشهد نفسي وخلقي أني قد غفرت لهم ولو كانت ذنوبهم عدد أيام الدهر وعدد رمل
عالج وأما رميك الجمار قال الله عز وجل { فلا تعلم نفس ما أخفي لهم من قرة
أعين جزاء بما كانوا يعملون } وأما حلقك رأسك فإنه ليس من شعرك شعرة تقع في
الأرض إلا كانت لك نورا يوم القيامة وأما طوافك بالبيت إذا ودعت فإنك تخرج
من ذنوبك كيوم ولدتك أمك
رواه
الطبراني
Sesungguhnya jika kamu keluar dari
rumahmu menuju Rumah suci (Ka’bah), tidaklah hewan tunggaganmu
meletakkan telapak kaki dan mengangkatnya melainkan Allah telah
menuliskan bagimu dengan satu kebaikan dan menghapuskan darimu satu
kesalahan Adapun wukufmu di Arafah, maka sesungguhnya Allah akan turun
ke langit dunia, lalu bertanya kepada para malaikat apakah yang
dikehandaki oleh hamba-hambaku ? lalu para malaikat berkata ; Mereka
memohon keredhaanMu dan syurgaMu. Maka Allah SWT berfirman:
“Sesungguhnya Aku bersaksi bahawa Aku telah mengampunkan segala
dosa-dosa mereka meskipun dosa-dosa mereka sebanyak jumlah hari dlm
setahun ataupun sebanyak butiran pasir. Adapun setiap lontaranmu
ke jamrah, Allah SWT berfirman :
Maka tidak ada seseorang pun yang mengetahui satu persatu persediaan
yang telah dirahsiakan untuk mereka (dari segala jenis nikmat) yang amat
indah dipandang dan menggembirakan, sebagai balasan bagi amal-amal soleh
yang mereka telah kerjakan
-
terjemahan ayat 17 Surah as-Sajadah,
sementara apabila dia mencukur kepalanya, maka tidaklah jatuh sehelaipun
rambutnya melainkan ia akan menjadi cahaya di hari kiamat. Sementara
selesai mengerjakan tawaf Wada', maka keluarlah (diampunkan) segala
dosanya seperti ketika dia dilahirkan oleh ibunya (tiada sebarang dosa).
(Riwayat Thabarani
dalam kitab
معجم الأوسط
Albani dlm kitabnya صحيح
الترغيب والترهيب
telah mengkelaskan hadis ini sebagai hadis Hasan).
Amaran Allah
SWT kepada orang yang enggan mengerjakan Haji
Ibadah Haji merupakan rukun Islam yang kelima. Jadi ia merupakan
kewajipan kepada setiap muslim untuk mengerjakan haji sama seperti
kewajiapan ke atas solat lima waktu, puasa dan zakat. Orang Islam yang
mati, tetapi tidak mengerjakan ibadah haji, maka tidak sempurnalah rukun
Islamnya, kecuali dia belum berkemampuan.
Allah SWT telah memberi amaran
dan peringatan kepada mereka yang enggan mengerjakan haji sedangkan dia
telah cukup mampu daripada segala segi sebagaimana hadit di bawah ;
عَنْ عَلِيٍّ قَالَ
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ مَنْ مَلَكَ زَادًا
وَرَاحِلَةً تُبَلِّغُهُ إِلَى بَيْتِ اللَّهِ وَلَمْ يَحُجَّ فَلَا
عَلَيْهِ أَنْ يَمُوتَ يَهُودِيًّا أَوْ نَصْرَانِيًّا وَذَلِكَ أَنَّ
اللَّهَ يَقُولُ فِي كِتَابِهِ
{ وَلِلَّهِ عَلَى
النَّاسِ حِجُّ الْبَيْتِ مَنْ اسْتَطَاعَ إِلَيْهِ سَبِيلًا }
Dari Ali, Rasulullah SAW telah
bersabda : Sesiapa yang mempunyai bekalan dan kenderaan yang boleh
menyampaikannya ke Baitullah, tetapi tidak mahu mengerjakan haji, maka
bolehlah dia memilih untuk mati secara Yahudi atau Nasrani ini kerana
Allah telah berfirman dalam kitabnya ....
{ وَلِلَّهِ عَلَى النَّاسِ حِجُّ
الْبَيْتِ مَنْ اسْتَطَاعَ إِلَيْهِ سَبِيلًا }
Riwayat Turmizi
No comments:
Post a Comment