Ibadab haji merupakan rukun Islam kelima. Dari segi
sejarah, ibadah haji ialah syariat yang dibawa oleh
junjungan Nabi kita Muhammad s.a.w. sebagai
menyambung ajaran Nabi Ibrahim a.s. Mula diwajibkan
ke atas umat Islam pada tahun ke-6 Hijrah.
Persoalan yang sering berlegar dan sehingga kini
menimbulkan kekeliruan atau keraguan di kalangan
umat Islam, ialah berkaitan dengan badal haji atau
upah haji. Adakah amalan mengupah haji bagi kaum
keluarga yang telah meninggal dunia atau uzur
dibolehkan di dalam agama Islam? Menjawab kepada
persoalan ini, secara ringkasnya adalah seperti
fakta berikut:-
1. |
Haji adalah
salah satu rukun Islam. Tersenarai bersama
dengan ucapan dua kalimah syahadah,
mendirikan solat, mengeluarkan zakat dan
berpuasa pada bulan Ramadan. Maksud Firman
Allah dalam surah Ali Imran, ayat 97: “Dan
menjadi kewajipanlah bagi manusia terhadap
Allah untuk mengunjungi rumah itu bagi yang
sanggup berjalan di antara mereka”
|
|
2. |
Kemampuan
terbahagi kepada dua kategori;
Pertama,
berkemampuan mengerjakan sendiri apabila
mempunyai kemampuan kewangan dan tubuh badan
yang sihat.
Kedua,
berkemampuan dengan bantuan orang lain
apabila mempunyai kemampuan kewangan tetapi
ada halangan kesihatan. Upah haji atau badal
haji adalah termasuk dalam kategori kedua.
Iaitu tidak sempat melakukan ibadah haji
kerana meninggal dunia atau tiada daya
kerana mengalami keuzuran yang tidak
memungkinkannya mengerjakan sendiri ibadah
haji tersebut. Dalam keadaan sebegini, Islam
mengharuskan ibadah hajinya dikerjakan oleh
orang lain dengan pembiayaannya diambil
daripada harta si mati atau orang yang
mengalami keuzuran tersebut.
|
|
3. |
Terdapat
beberapa hadis yang menunjukkan keharusan
mengerjakan haji untuk orang lain. Di
antaranya:
|
|
1.
|
Abdullah Bin
Abbas meriwayatkan bahawa seorang wanita
dari Khas`am datang menemui Nabi s.a.w. dan
berkata: "Wahai Rasulullah! Di antara
amalan-amalan yang difardukan oleh Allah ke
atas hambaNya ialah haji, yang dikenakan ke
atas bapa saya yang sudah tua dan tidak
mampu menaiki kenderaan untuk melakukannya,
bolehkah saya berhaji untuknya?'' Jawab
Rasulullah s.a.w.: ''Ya!''
(Riwayat
Bukhari dan Muslim).
|
|
2.
|
Ibnu Abbas
juga meriwayatkan bahawa wanita dari
Juhainah datang menemui Rasulullah s.a.w.
lalu berkata: "Ibu saya bernazar untuk
mengerjakan haji dan dia tidak
mengerjakannya sehinggalah meninggal dunia,
bolehkah saya berhaji untuknya?'' Jawab
Baginda: ''Ya! Tunaikanlah haji untuknya.
Pada pendapat kamu andainya ibu kamu
mempunyai hutang, bukankah kamu yang
melangsaikannya? Tunaikanlah hak Allah yang
wajib atas kamu kerana hutang kepada Allah
itu lebih wajar ditunaikan."
(Riwayat
Bukhari).
|
|
3.
|
Imam Ahmad
dan Nasaie telah meriwayatkan daripada
Abdullah Bin Zubair katanya: "Telah
datang seorang lelaki dari Khas`am kepada
Nabi s.a.w. dan berkata: "Bapa saya telah
memeluk Islam, sedangkan usianya sudah
lanjut dan tidak berupaya menaiki kenderaan
sedangkan haji wajib ke atasnya, adakah
boleh saya menunaikan haji untuknya?''
Rasulullah s.a.w. bersabda bermaksud: "Apakah
kamu anaknya yang paling tua?'' Jawabnya: ''Ya!''
Rasulullah s.a.w. bersabda: ''Tunaikanlah
haji untuknya.''
(Riwayat
Ahmad dan Nasaie).
|
|
4.
|
"Dari Laqit
bin Amir r.a bahawa dia telah datang kepada
Rasulullah s.a.w dan berkata: "Bahawa
bapa saya seorang yang telah tua, tidak
berdaya menunaikan haji dan umrah, dan tidak
berkuasa mengikuti rombongan atau berjalan
untuk mengerjakan haji atau umrah"
Rasulullah s.a.w. bersabda: "Tunaikanlah
haji untuk bapamu dan umrahnya sekali".
(Riwayat -
Abu Daud dan Tarmizi)
|
|
Hadis-hadis
ini jelas menunjukkan keharusannya, malah
wajib ditunaikan ibadah haji bagi sesiapa
yang meninggal dunia, sakit yang tiada
harapan sembuh atau tersangat lemah atau
seumpamanya, jika ia telah memenuhi
syarat-syarat wajib haji yang telah disebut.
Andainya ia tidak mempunyai kemampuan
kewangan, maka tidak wajib ia mewakilkan
kepada orang lain.
|
||
4. |
Jika ada
pihak lain yang ingin mengerjakan haji bagi
pihaknya walaupun ia tidak berkemampuan,
hukumnya juga harus. Seperti seorang anak
yang ingin membiayai ibadah haji untuk ibu
bapanya atau salah seorang daripada mereka.
|
|
5. |
Tidak
disyaratkan bagi mereka yang ingin
mengerjakan ibadah haji bagi pihak orang
lain itu dari kalangan kaum kerabatnya atau
berasal dari tempat kelahirannya. Malah ia
boleh dilakukan oleh siapa sahaja yang boleh
mengerjakannya. Malahan, seorang anak
digalakkan melakukan haji untuk kedua-dua
ibu bapa. Samada dilakukan sendiri oleh si
anak atau mengupah orang lain. Hal ini
termasuk dalam perbuatan ihsan terhadap
kedua-dua mereka sesudah kematian mereka,
kerana berbakti kepada kedua-dua ibu bapa
itu bukan sahaja semasa mereka masih hidup
sahaja, malahan berterusan selepas kematian
mereka.
|
|
6. |
Faktor
jantina juga tidak diberi perhitungan. Malah
jelas daripada hadis diatas wanita telah
diizinkan menunaikan haji menggantikan
lelaki.
|
|
7. |
Menyentuh
aspek perbelanjaannya pula, adakah diambil
daripada peninggalan si mati atau sumber
keluarga yang terdekat? Kewajipan
mengerjakan adalah ke atas mereka yang
memenuhi syarat dan berkemampuan. Sekiranya
mereka tidak sempat atau terhalang
mengerjakannya kerana faktor kesihatan,
dengan itu perbelanjaan hendaklah diambil
daripada harta mereka. Bagi kes yang
melibatkan si mati, sebelum harta
peninggalannya diagihkan kepada ahli waris,
hendaklah dikeluarkan dahulu kos untuk
ibadah haji si mati.
|
|
8. |
Syarat
mengerjakan upah haji bagi sesuatu roh,
orang itu telah pun menunaikan fardu haji
untuk dirinya sendiri dengan sempurna,
Sebagaimana Sabda Rasulullah s.a.w. yang
bermaksud:- "Dari Ibnu Abbas r.a bahawa
Rasulullah s.a.w mendengar seorang lelaki
berkata ketika mengerjakan haji: " Aku sahut
seruan mengerjakan haji menggantikan
Syubrumah". Lalu Rasulullah s.a.w. bertanya
kepadanya: "Sudahkah engkau mengerjakan haji
untuk diri engkau sendiri" ? Jawab lelaki
itu, "Belum". Rasulullah s.a.w berkata
kepadanya, kalau begitu hendaklah engkau
kerjakan haji untuk diri engkau sendiri
dahulu, kemudian engkau kerjakan haji untuk
Syubrumah pula"
(Riwayat-Abu
Daud dan Ibnu Majah)
|
|
9. |
Syarat lain
hendaklah melakukan fardu haji untuk seorang
sahaja bagi satu musim haji dan dia cukup
mahir bagi mengerjakan ibadat haji itu
dengan sempurna seperti dia mengerjakan haji
untuk dirinya sendiri
|
No comments:
Post a Comment