Firman Allah SWT:
“Dan
berserulah kepada manusia untuk mengerjakan haji,niscaya mereka akan
datang kepadamudengan berjalan kaki,dan mengendarai unta yang kurus yang
datang dari segenap penjuru yang jauh.”
(Surah Al-Hajj :27)
Haji terbahagi kepada 3 cara perlaksanaan
SETIAP tahun, berjuta umat Islam dari seluruh dunia mengerjakan haji.
Ibadah haji terbahagi kepada tiga cara pelaksanaan (kategori) iaitu Haji Tamattu’, Haji Ifrad dan Haji Qiran.
Dari
Aisyah r.a katanya: ‘‘Di antara kami ada yang ihram untuk Haji Ifrad
(mendahulukan haji daripada umrah), ada yang ihram untuk Haji Qiran
(mengerjakan haji yang digabungkan dengan umrah sekali gus) dan ada pula
yang ihram untuk Haji Tamattu’ (mendahulukan umrah daripada haji).’’ –
Hadis bilangan 1185 riwayat Muslim.
Musim Haji adalah dalam bulan-bulan Syawal, Zulkaedah dan Zulhijah.
Haji Ifrad:
Iaitu
berniat haji sahaja pada bulan-bulan haji dengan niat Ihram haji dan
melaksanakan semua amal ibadat yang berkaitan haji. Umrah pula boleh
dilakukan setelah selesai melaksanakan haji.
Haji Tamattu:
Iaitu berniat umrah pada bulan-bulan haji dan menunaikan semua amal ibadat yang berkaitan dengan umrah.
Apabila tiba waktu haji (Hari Tarwiyah pada 8 Zulhijah) pada tahun yang sama maka ia akan berihram haji pula dan menunaikan amal ibadat yang berkaitan dengan haji.
Haji Qiran:
Iaitu
berniat haji dan umrah serentak pada bulan-bulan haji, kemudian
menunaikan semua amal ibadat yang berkaitan dengan dengan haji. Umrah
pula dikira telah selesai apabila selesai menunaikan haji.
Haji
Qiran juga boleh berlaku kepada orang yang berniat umrah dalam
bulan–bulan haji tetapi sebelum memulakan tawaf, ia berniat menunaikan
haji.
Definisi Haji Tamattu’:
BERNIAT umrah
pada bulan-bulan haji dan menunaikan semua amal ibadat yang berkaitan
dengan umrah. Apabila tiba waktu haji pada tahun yang sama (8 Zulhijah),
jemaah akan berniat haji dan menunaikan amal ibadat yang berkaitan
dengan haji.
Cara mengerjakan Haji Tamattu’:
(1). MENGERJAKAN UMRAH
RUKUN
UMRAH ialah pekerjaan yang mesti ditunaikan oleh orang yang
melaksanakan umrah… jika tidak ditunaikan sama ada sengaja atau tidak,
maka tidak sah umrahnya.
Rukun
Umrah itu ada lima perkara: Pertama – niat, kedua – tawaf, ketiga –
saie, keempat – bercukur atau bergunting rambut dan kelima – tertib pada
kesemua rukun.
Sebelum berniat ihram umrah, jemaah disunatkan mandi sunat ihram dengan niat: “Sahaja aku mandi sunat ihram kerana Allah Ta’ala.”
Jemaah juga disunatkan memotong kuku, merapikan janggut, misai serta mencabut bulu-bulu ketiak dan ari-ari.
Selepas mandi sunat ihram, pakailah pakaian ihram dan disunatkan berwarna putih. Dirikan solat sunat ihram dua rakaat.
A. BERNIAT UMRAH (rukun)
Selepas
solat sunat ihram, jemaah bolehlah berniat ihram umrah. Syarak memberi
pilihan kepada jemaah sama ada hendak berniat ihram di Miqat atau
sebelum Miqat iaitu di Zulhulaifah (kawasan Masjid Bir Ali) bagi jemaah yang memasuki Mekah dari Madinah dan di Qarn-al Manazil, bagi mereka yang memasuki Mekah dari tanah air.
Niat umrah ialah:
“Sahaja aku mengerjakan umrah dan aku berihram dengannya kerana Allah Ta’ala.”
B. TAWAF (rukun)
Tawaf bermaksud, mengelilingi Kaabah mengikut syarat-syaratnya. Tawaf adalah rukun umrah yang kedua selepas niat.
Lafaz niat tawaf umrah ialah: “Ya
Allah, aku berniat melakukan tawaf Baitullahil Haram tujuh kali
keliling tawaf umrah kerana Allah Ta’ala, maka permudahkanlah bagiku dan
terimalah amalan daripadaku.”
Di antara syarat-syarat sah tawaf ialah:
- Dimulakan dari penjuru Hajarulaswad dan berakhir di tempat yang sama.
- Berjalan ke hadapan dan bahu kiri sentiasa mengiring ke Kaabah.
- Cukup tujuh pusingan dengan yakin.
- Suci daripada hadas kecil dan hadas besar.
- Menutup aurat.
- Dilakukan di dalam Masjidilharam.
- Mengekalkan niat tawaf.
Di antara sunat-sunat tawaf ialah:
- Berjalan kaki, berittiba’, berlari-lari anak (ramal) pada tiga pusingan pertama dan berturut-turut tujuh pusingan tawaf.
Berhubung dengan bacaan doa, tidak ada bacaan yang khusus. Berzikir pun boleh.
Apabila selesai ibadat tawaf, jemaah boleh solat sunat tawaf sama ada di makam Ibrahim, Multazam, Hijir Ismail atau dimana-mana di dalam Masjidilharam.
C. SAIE (rukun)
Saie bermaksud berulang-alik (tujuh kali) di antara Bukit Safa dan berakhir di Bukit Marwah. Dilaksanakan sejurus selepas mengerjakan tawaf.
Saie dilakukan di Masaa’ (tempat saie).
Di antara syarat-syarat Saie ialah:
- Setelah sempurna tawaf.
- Bermula dari Bukit Safa dan berakhir di Bukit Marwah.
- Cukup tujuh pusingan dengan yakin.
- Melakukannya di tempat yang termaklum dan mengekalkan niat saie.
Lafaz niat saie umrah ialah: “Ya Allah, ya Tuhanku, sahaja aku saie di antara Safa dan Marwah tujuh kali saie umrah kerana Allah Ta’ala.”
Di antara sunat-sunat dalam ibadat saie ialah:
- Naik ke hujung batu-batu bukit (yang kini sudah diratakan), dilakukan saie berturut-turut dan berlari-lari anak di antara dua dua tiang lampu hijau.
D. BERCUKUR (bagi lelaki) ATAU BERGUNTING RAMBUT BAGI LELAKI DAN PEREMPUAN (rukun)
Untuk
membebaskan diri daripada larangan ihram, jemaah hendaklah bertahallul.
Bagi tujuan tahallul umrah, diwajibkan mengunting rambut
sekurang-kurangnya tiga helai. Sunat dilakukan di Bukit Marwah yang
afdalnya bagi lelaki bercukur dan bagi wanita bergunting rambut.
E. TERTIB (rukun)
Tertib pada ibadat umrah ialah tertib dalam melaksanakan semua rukun, iaitu melaksanakan satu persatu mengikut susunan.
Sementara menanti Hari Wukuf, jemaah digalakkan untuk mengerjakan umrah sunat, mengikut kemampuan masing-masing.
PADA
8 Zulhijah yang disebut juga Hari Tarwiyah, jemaah akan berangkat ke
Arafah. Sebelum bertolak ke Arafah, jemaah diingatkan supaya melakukan
perkara-perkara sunat sebelum berniat ihram haji, iaitu seperti mandi
sunat ihram dan solat sunat ihram.
A. NIAT IHRAM HAJI (rukun)
Jemaah
hendaklah berniat ihram haji. Ia boleh dilakukan dimana-mana di Kota
Mekah, yang afdalnya berniat ihram di pintu gerbang hotel penginapan.
Niat di dalam hati: “Sahaja aku mengerjakan haji dan aku berihram dengannya kerana Allah Ta’ala.”
B. WUKUF (rukun)
Pada 9 Zulhijah, setelah gelincir matahari (masuk waktu zuhur), maka masuklah waktu wukuf. Berakhirnya waktu wukuf setelah terbit fajar subuh, pada 10 Zulhijah.
Wukuf
bermaksud berada di bumi Arafah walau satu saat sekalipun dan dalam
sebarang keadaan. Yang afdalnya berwukuf sebahagian daripada siang hari 9 Zulhijah dan sebahagian daripada malam 10 Zulhijah.
Di antara syarat sah wukuf ialah:
- Telah berihram dengan niat haji.
- Seorang ahli ibadat (tidak gila, tidak mabuk dan tidak hilang akal sepanjang masa).
- Berada di bumi Arafah walau seketika, dalam waktu wukuf.
Amalan-amalan sunat seperti bertalbiah, berdoa, berzikir, membaca al-Quran dan solat-solat sunat.
C. MABIT (bermalam) DI MUZDALIFAH (wajib)
Pada kebiasaannya selepas solat Isyak, jemaah akan bertolak secara berperingkat-peringkat dari Arafah menuju ke Muzdalifah untuk bermabit.
Waktu mabit bermula dari selepas separuh malam 10 Zulhijah. Berada seketika pada masa tersebut dikira telah memadai dan tertunailah kewajipan bermabit di Muzdalifah
Yang afdalnya berada di Muzdalifah sepanjang malam hingga terbit fajar.
Disunatkan mengutip tujuh biji anak batu untuk melontar di Jamrah Kubra, bagi tujuan menghasilkan Tahallul Awwal.
Sebanyak
63 biji batu lagi untuk melontar di tiga jamrah pada hari-hari Tasriq
(11,12, dan 13 zulhijah) bolehlah dikutip di Mina.
D. MELONTAR JAMRAH KUBRA (wajib)
Masuk waktu melontar Jamrah Kubra, adalah bermula selepas separuh malam 10 Zulhijah dan berakhirnya waktu melontar adalah sebelum terbenam matahari pada 13 Zulhijah.
E. BERCUKUR / BERGUNTING RAMBUT (rukun)
Selepas melontar tujuh biji anak batu di Jamrah Kubra pada pagi 10 Zulhijah (Hari Nahar), kemudian bercukur atau bergunting rambut di kepala, sekurang-kurangnya tiga helai, maka terlaksanalah Tahallul Awwal (melakukan dua daripada tiga perkara). Tiga perkara yang dimaksudkan ialah: Pertama – melontar di Jamrah Kubra, kedua – bercukur atau bergunting rambut dan ketiga – tawaf dan saie.
F. MABIT (bermalam) DI MINA (wajib)
Mabit di Mina bermaksud bermalam di Mina lebih daripada separuh malam pada 11,12 dan 13 Zulhijah.
G. MELONTAR KETIGA-TIGA JAMRAH (wajib)
Melontar
di ketiga-tiga Jamrah iaitu Sughra, Wusta dan Kubra (dahulu dikenali
Aqaba) pada hari-hari Tasyrik (11,12, dan 13 Zulhijah) adalah wajib
haji. Sekiranya uzur syarie, boleh mewakilkan kepada orang lain dengan
syarat:
- Uzur yang tiada harapan sembuh.
- Orang yang menerima wakil, telah sempurna melontar ketiga-tiga jamrah bagi dirinya pada hari itu.
- Pulang ke Mekah pada 13 Zulhijah dinamakan Nafar Thani setelah memenuhi syarat-syarat berikut:
- Telah sempurna bermalam selama tiga malam berturut-turut pada 11, 12, dan 13 Zulhijah.
- Telah melontar ketiga-tiga jamrah (Sughra, Wusta dan Kubra) dengan sempurna (63 biji batu) pada 11, 12, dan 13 Zulhijah.
H. TAWAF (rukun)
Cara mengerjakan tawaf haji, sama seperti mengerjakan tawaf umrah.
Bagi mereka yang akan pulang dengan penerbangan awal, khususnya wanita yang dikhuatiri akan didatangi haid, hendaklah bersegera mengerjakan tawaf dan saie.
I. SAIE (rukun)
Apabila telah selesai tawaf haji, hendaklah mengerjakan saie haji. Caranya juga adalah sama seperti dengan saie umrah.
Dengan selesainya ibadat saie bermakna terhasillah Tahallul Thani, kerana telah melakukan ketiga-tiga perkara iaitu:
- Melontar Jamrah Kubra.
- Bercukur/bergunting.
- Tawaf dan saie.
J. TERTIB PADA KEBANYAKKAN RUKUN
Bermaksud rukun-rukun Haji Tamattu’ hendaklah dilakukan mengikut tertib atau ikut susunan cara mengerjakannya:
Pertama – niat, kedua – wukuf, ketiga – bercukur atau bergunting rambut, keempat – tawaf haji dan kelima – saie haji.
Ataupun: Pertama – niat, kedua – wukuf, ketiga – tawaf haji, keempat – saie haji dan kelima – bercukur atau bergunting rambut.
CARA (1) | CARA (2) |
1. Niat 2. Wukuf 3.Bercukur atau bergunting 4. Tawaf Haji 5. Saie Haji | 1. Niat 2. Wukuf 3. Tawaf Haji 4. Saie Haji 5. Bercukur atau Bergunting |
Dengan
ini, selesailah cara-cara mengerjakan haji mengikut kaedah Tamattu’.
Iaitu mengerjakan ibadat umrah dahulu dalam bulan-bulan haji, kemudian
mengerjakan ibadat haji pada tahun yang sama.
Semoga para jemaah mendapat kemudahan bantuan Allah bagi menyempurnakan ibadat haji yang mabrur, amin.
No comments:
Post a Comment