Wahai Allah ,Aku bersyukur kepadaMu ,Kerana Engkau telah menjemputku,Menjadi tetamu AgungMu, Walaupun aku sebenarnya tidak layak. Wahai Allah, Dalam ramainya manusia di rumahMu, Akulah yang paling berdosa,Akulah yang paling hina, Akulah yang paling tiada apa, Akulah yang paling banyak melakukan maksiat. Wahai Allah, Ampunkan segala dosaku Walaupun sebanyak buih dilautan, Walaupun sebanyak pasir dipantai, Walaupun sebesar Gunung Uhud, Walaupun memenuhi antara langit dan bumi
Thursday, 24 April 2014
TEMPAT MUSTAJAB DOA Di MASJIDIL HARAM (KAABAH)
1.Hajar Aswad (batu dari syurga).
2.Multazam / Hateem
3.Tempat Jibril mengimami Nabi Muhammad SAW.
4.Tempat Asal Makam Nabi Ibrahim.
5.Binaan Makam Nabi Ibrahim Sekarang. Berdoa di antara azan Subuh hingga Iqamat (minta kebahagiaan keluarga).
6.Pintu Bani Syaibah (tempat masuk Nabi Muhammad SAW).
7.Telaga Zam-zam. Antara azan Maghrib hingga Iqamat (minta ilmu makrifat).
8.Hijir Ismail. Lepas Asar hingga Maghrib (minta kekayaan).
9.Mizab Rahmah (Pancuran Rahmat).
10.Mustajaar (Pintu keluar Kaabah – ditutup).
11.Rukun Yamani
12.Tempat bermulanya Tawaf (penjuru Hajar Aswad).
13.Mihrab Nabi Muhammad SAW di Madinah (bertentangan dengan pancur emas Kaabah).
Tuesday, 15 April 2014
ADAB SELEPAS KEMBALI KE TANAH AIR (Kepada bakal Haji @ Umrah)
1. Sebelum sampai ke rumah, lakukan solat sunat qudum dua rekaat di mana-mana masjid berhampiran.
Sembahyang sunat Qudum ialah sembahyang sunat yang dilakukan sebaik sahaja seseorang yang bermusafir itu tiba ditempat yang dituju. Adapun sembahyang ini dilakukan sebanyak dua raka'at.
Cara melaksanakannya
1. Lafaz dan niatnya ialah seperti berikut:
|
2. Bacaan surah selepas Fatihah:
Raka'at pertama: Surah Al-Kafiruun
Raka'at kedua: Surah Al-Ikhlas.
3. Selepas selesai mengerjakan sembahyang, maka bacalah doa seperti berikut:
A'uuzu bikalimaa tillaahit taammaatil latii laa yujaawizuhunna barrun walaa faajirun min syarrimaa khalaq. Allahumma a'thinaa khaira haazal manzili wakhairwamaa fiih, wakfinaa syarrahu wasyarramaa fiih. Rabbi anzilnii munzalan mubaarakan wa-anta khairul munziliin. |
Ertinya:"Aku berlindung dengan kalimah-kalimah Allah yang sempurna, yang tidak dapat dilampaui oleh orang yang baik mahupun orang yang jahat dengan segala kejahatannya. Ya Allah berilah kami kebaikan ditempat ini dan kebaikan yang ada didalamnya dan selamatkan kami daripada keburukannya. Wahai Tuhanku, turunkanlah kami disini dengan keberkatan, Engkaulah sebaik-baik yang menurunkan."
2. Bersyukur kerana selamat kembali ke tanah air, dan dapat menyempurnakan rukun Islam yang ke lima (haji). Redha dan berpuas-hati serta insaf dengan keadaan dan ujian semasa di Tanah Suci. Berdoalah agar ibadat haji dan umrah yang dilakukan diterima Allah SWT sebagai haji yang mabrur.
3. Membenci dan menjauhkan diri daripada maksiat dan amalan mungkar.
4. Hendaklah beristiqamah dalam melakukan ibadat dan kebajikan, serta sentiasa memakmurkan masjid.
5. Menjauhkan diri daripada khurafat dan selalu memohon keredhaan Allah SWT, semoga dijauhkan daripada segala jenis khurafat dan supaya diakhiri hayat dengan beriman dalam Islam.
6. Berusaha meningkatkan ilmu dalam amalan, tindakan dan percakapan, supaya lebih baik daripada sebelum menunaikan haji dahulu.
Thursday, 10 April 2014
PANDUAN SOLAT KETIKA UZUR (SAKIT)
Hadis Rasulullah s.a.w “Solatlah
dengan berdiri, kalau tidak kuat maka duduklah , kalau (masih) tidak kuat maka
berbaringlah dengan posisi miring.” (Riwayat oleh Imam Bukhari, Tirmizi,
Ibnu Majah dan Abu Daud)
Solat itu tiang agama, barangsiapa yang mendirikan solat ia telah menegakkan agamanya, barangsiapa yang meninggalkan solat, ia meruntuhkan agamanya sendiri.
Solat itu tiang agama, barangsiapa yang mendirikan solat ia telah menegakkan agamanya, barangsiapa yang meninggalkan solat, ia meruntuhkan agamanya sendiri.
1. SOLAT SAMBIL DUDUK
- Keadaan duduk adalah seperti duduk antara 2 sujud.
- Mengadap kiblat.
- Niat, takbir, sujud dan duduk tahiyat awal/akhir adalah sama seperti solat biasa.
- Rukuk dilakukan dgn menundukkan kepala sehingga kedudukannya bertentangan dengan tempat sujud.
- Iktidal pula dilakukan dgn mengangkat kepala tegak semula.
- Sujud spt biasa. Namun, jika tak mampu, bolehlah dgn menundukkan kepala rendah sedikit daripada tunduk ketika rukuk.
- Mengiring di atas rusuk kanan.
- Muka dan dada mengadap kiblat.
- Rukuk dan sujud dilakukan dgn cara menunjukkan isyarat kepala. Tundukkan kepala semasa rukuk, sementara sujud dilakukan dgn menundukkan kepala lebih rendah drp ketika rukuk.
- Jika tidak mampu, bolehlah menggunakan isyarat kelopak mata bagi rukuk, manakala sujud dengan isyarat menutup mata.
3. SOLAT BARING MELENTANG
- Baring melentang dan kakinya diluruskan ke arah kiblat
- Tinggikan sedikit kepala dgn menggunakan bantal (atau seumpamanya) supaya muka mengadap kiblat.
- Rukuk dan sujud dengan isyarat kelopak mata spt dalam suasana solat mengiring di atas
- Jika tidak terdaya, bolehlan rukuk dan sujud dgn cara lintasan (niat) di hati dengan mengingati setiap perbuatan dalam solat.
- Tangan diangkat sepertipt biasa ketika takbir. Jika tidak berdaya, memadai dgn ucapan Allahu Akbar sahaja.
4. SOLAT SECARA MELAKUKAN ISYARAT KELOPAK MATA
- .CARA WUDUK KETIKA SAKIT
- Bagi pesakit yang tidak boleh bergerak disebabkan oleh kesakitan atau
rawatan dan tidak ada orang yang membantunya berwudu’ / bertayammum
maka mereka dikehendaki solat seperti biasa bagi menghormati waktu tanpa
wudu’ / tayammum dan tanpa mengadap kiblat mengikut kemampuan. Solat-
solat menghormati waktu wajib diqada’ secepat mungkin apabila sembuh
atau keadaan mengizinkan. Sekiranya mereka meninggal dunia dalam
keadaan belum sempat mengqada’nya maka mereka dikira sudah
melaksanakan kewajipan dan tidak berdosa. Bagi pesakit-pesakit yang boleh bergerak atau dalam keadaan mengizinkan ,
mereka hendaklah berusaha berwudu’ / bertayammum. Cara berwudu’ /
bertayammum adalah seperti berikut:
A. Bagi pesakit yang sebahagian mukanya tidak boleh kena air. Cara pertama:
a. Berniat mengambil wudu’ .
b. Membasuh muka yang sihat dan sapukan air di atas pembalut /
plaster.
c. Bertayammum bagi menggantikan tempat yang tidak boleh
kena air.
d. Membasuh tangan hingga ke siku, menyapu kepala dan
membasuh kaki. Cara kedua: a. Dimulakan dengan tayammum .
b. Berwudu’ seperti biasa pada anggota yang sihat dan
menyapu air pada anggota wudu’ yang sakit.
B. Bagi pesakit yang keseluruhan mukanya tidak boleh kena air dan debu. Cara pertama: a.Berniat bertayammum semasa mengangkat tangan untuk menyapu debu ke anggota tangan.
b.Menyapu tangan sehingga selesai. Cara kedua : a.Berniat wudu’ semasa membasuh tangan.
b.Membasuh tangan hingga siku.
c.Menyapu kepala.
d.Membasuh kaki. C. Bagi pesakit yang tangannya tidak boleh kena air. Cara pertama a.Berniat mengambil wudu’ semasa membasuh muka.
b.Membasuh tangan yang sihat dan disapu air di atas
tangan yang berbalut.
c.Bertayammum.
d.Menyambung wudu’ dengan menyapu air ke kepala.
e.Membasuh dua kaki. Cara kedua: a. Berniat mengambil wudu’ semasa membasuh muka.
b. Bertayammum dengan menyapu debu ke muka dan
menyapu debu ke tangan hingga selesai.
c. Menyambung wudu’ dengan membasuh tangan yang
sihat dan disapu air di atas tangan yang berbalut.
d. Menyapu air ke kepala.
e. Membasuh kaki.
D. Bagi pesakit yang kepalanya berbalut. a.Niat wudu’ terlebih dahulu ketika membasuh muka.
b.Membasuh muka.
c.Membasuh tangan.
d.Jika tidak ada sedikit ruang kepala yang boleh disapu maka
hendaklah bertayammum.
e.Menyambung wudu’ dengan menyapu air di atas pembalut kepala.
f.Membasuh kaki. E. Bagi pesakit yang kakinya berbalut atau tidak boleh kena air Cara pertama a.Berniat wudu’ terlebih dahulu ketika membasuh muka.
b.Membasuh tangan.
c.Menyapu kepala.
d.Bertayammum.
e.Menyambung wudu’ dengan membasuh kaki yang sihat dan
menyapu air di atas balutan kaki. Cara kedua a Berniat wudu’ terlebih dahulu ketika membasuh muka.
b Membasuh tangan.
c Menyapu kepala .
d Membasuh kaki yang sihat dan menyapu air di atas balutan kaki.
e Bertayammum. Perhatian- Bagi pesakit yang mukanya tidak boleh kena air Solat wajib diqada’ kerana muka adalah anggota tayammum yang tidak dapat disempurnakan.
- Bagi pesakit yang tangannya tidak boleh kena air Solat wajib diqada’ kerana tangan adalah anggota wudu’ dan tayammum yang tidak dapat disempurnakan.
- Bagi pesakit yang kepalanya tidak boleh kena air Solat tidak wajib diqada’ jika pembalutnya tidak meliputi had kepala yang memadai sapu .
- Bagi pesakit yang kakinya berbalut atau tidak boleh kena air Solat tidak wajib diqada’ jika pembalut itu tidak melebihi had yang diperlukan.
Wednesday, 9 April 2014
TEMPAT YANG DI BOLEHKAN MIQAT BAGI IBADAT HAJI DAN UMRAH
Masjid Bir Ali (5 km Dari Madinah)
BANGUNAN ASAL MASJID (DIBAHAGIAN BELAKANG)
Masjid Hudaibiyah (24km Dari Masjidil Haram)
Masjid Jaranah ( 22km Dari Mekah)
Perjalanan dari Madinah ke Mekah memakan masa yang lama. Untuk berniat ihram jemaah umrah atau haji akan singgah di masjid Bir Ali (5 km dari Masjid Nabawi).Di sini jemaah akan solat sunat tahiyatul masjid dan seterusnya solat ihram dan berniat untuk mengerjakan umrah atau haji.Kebanyakan jemaah tidak terlalu lama di sini kerana perjalanan ke Mekah masih jauh lagi (7-8 jam)
Tempat-tempat lain miqat adalah Taneim,Ju'rona dan Hudaibiyah (Miqat bagi penduduk Mekah)
Masjid Aishah, Taneim berkedudukan paling hampir dengan Mekah iaitu kira-kira 10 km sahaja.Ia juga digelar sebagai tempat miqat perempuan.
TEMPAT MIQAT UMRAH :
Apabila jemaah sudah berada di Makkah, terdapat tiga (3) tempat miqat yang sering digunakan sebagai tempat berniat umrah, iaitu ;
1. Di Tanaim ialah tempat miqat umrah yang paling dekat (lebih kurang 5 km. dari Masjidil Haram). Di sini terletak Masjid Siti Aisyah r.a. yang juga dikenali sebagai Masjid Tanaim, bagi memudahkan anda bersolat sunat ihram. Di sini Siti Aisyah r.a. melakukan solat dan sebagai miqat umrah pada tahun ke 10 Hijrah, dan sebagai tempat miqat umrah yang paling afdal untuk kaum wanita.
2. Di Jaranah yang terletak lebih kurang 22 km. dari Masjidil Haram. Di sini terdapat Masjid Jaronah bagi memudahkan anda bersolat sunat ihram. Di sinilah tempat Rasulallah s.a.w. membahagikan harta rampasan perang selepas perang Hunain kepada sahabat-sahabat yang mengambil bahagian dalam peperangan tersebut. Tempat ini juga dikenali dengan nama Miqat Rijali (miqat lelaki). Di miqat inilah juga Rasulallah s.a.w. dan para sahabatnya berniat umrah pada tahun ke 8 Hijrah.
3. Di Hudaibiyah yang terletak di Syumaisi, adalah satu lagi tempat miqat umrah, terletak kira-kira 24 km. dari Masjidil Haram, adalah lebih jauh dari Tanaim dan Jiranah. Di sini terdapat Masjid Hudaibiyah atau Masjid Bai’ah ar-Ridhwan Hudaibiyah. Kawasan ini merupakan tempat di mana Rasulallah s.a.w. bersama 1500 para sahabat telah tertahan daripada melakukan umrah pada tahun 6 H. Para sahabat kemudiannya melakukan bai’ah (janji setia) kepada Rasulallah s.a.w., untuk memerangi orang-orang kafir Quraisy. Akhirnya berlakunya genjatan senjata antara muslimin di bawah Rasulallah s.a.w. dan kafir Quraisy, dan termetrinya Perjanjian Hudaibiyah. Peristiwa ini ada disebut dalam surah al-Fath, ayat ke 10 dan ayat 18.
Apabila jemaah sudah berada di Makkah, terdapat tiga (3) tempat miqat yang sering digunakan sebagai tempat berniat umrah, iaitu ;
1. Di Tanaim ialah tempat miqat umrah yang paling dekat (lebih kurang 5 km. dari Masjidil Haram). Di sini terletak Masjid Siti Aisyah r.a. yang juga dikenali sebagai Masjid Tanaim, bagi memudahkan anda bersolat sunat ihram. Di sini Siti Aisyah r.a. melakukan solat dan sebagai miqat umrah pada tahun ke 10 Hijrah, dan sebagai tempat miqat umrah yang paling afdal untuk kaum wanita.
2. Di Jaranah yang terletak lebih kurang 22 km. dari Masjidil Haram. Di sini terdapat Masjid Jaronah bagi memudahkan anda bersolat sunat ihram. Di sinilah tempat Rasulallah s.a.w. membahagikan harta rampasan perang selepas perang Hunain kepada sahabat-sahabat yang mengambil bahagian dalam peperangan tersebut. Tempat ini juga dikenali dengan nama Miqat Rijali (miqat lelaki). Di miqat inilah juga Rasulallah s.a.w. dan para sahabatnya berniat umrah pada tahun ke 8 Hijrah.
3. Di Hudaibiyah yang terletak di Syumaisi, adalah satu lagi tempat miqat umrah, terletak kira-kira 24 km. dari Masjidil Haram, adalah lebih jauh dari Tanaim dan Jiranah. Di sini terdapat Masjid Hudaibiyah atau Masjid Bai’ah ar-Ridhwan Hudaibiyah. Kawasan ini merupakan tempat di mana Rasulallah s.a.w. bersama 1500 para sahabat telah tertahan daripada melakukan umrah pada tahun 6 H. Para sahabat kemudiannya melakukan bai’ah (janji setia) kepada Rasulallah s.a.w., untuk memerangi orang-orang kafir Quraisy. Akhirnya berlakunya genjatan senjata antara muslimin di bawah Rasulallah s.a.w. dan kafir Quraisy, dan termetrinya Perjanjian Hudaibiyah. Peristiwa ini ada disebut dalam surah al-Fath, ayat ke 10 dan ayat 18.
Tuesday, 8 April 2014
Adab dan Doa Sebelum Memasuki Masjidil Haram
Pertama: Saat akan
memasuki Masjidil Haram, yakni ketika berada dan berdiri di depan pintu
Masjidil haram hendaknya membaca doa-doa berikut. Jika tidak
memungkinkan kondisinya, maka boleh membaca salah satu dari dua doa
berikut:
Doa Pertama
اَلسَّلاَمُ
عَلَيْكَ اَيُّهَاالنَّبِيُّ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ بِسْمِ اللهِ
وَبِاللهِ وَمَاشَآءَاللهِ، اَلسَّلاَمُ عَلَى أَنْبِيَاءِاللهِ
وَرُسُلِهِ، اَلسَّلاَمُ عَلَى رَسُوْلِ اللهِ، اَلسَّلاَمُ عَلَى
إِبْرَاهِيْمَ خَلِيلِ اللهِ، وَاْلحَمْدُ للهِ رَبِّ اْلعَالَمِيْنَ
Assalâmu’alayka
ayyuhan Nabiyyu wa rahmatullâhi wa barakâtuh. Bismillâhi wa billâhi wa
mâsyâallâh. Assalâmu ‘alâ anbiyâillâh wa rusulihi. Assalâmu ‘alâ
rasûlillâh. Assalâmu ‘alâ Ibrahîma khalîlillâh. Wal hamdulillâhi Rabbil
‘âlamîn.
Salam
atasmu wahai Nabi Allah, semoga rahmat dan keberkahan Allah senantiasa
tercurahkan padamu. Dengan asma Allah dengan Allah dan dengan apa yang
dihendaki Allah. Salam pada seluruh nabi dan rasul Allah. Salam pada
Rasulullah. Salam pada Nabi Ibrahim Khalilullah. Segala puji bagi Allah
Tuhan alam semesta.
Doa Kedua
بِسْمِ
اللهِ وَبِاللهِ وَمِنَ اللهِ وَاِلَى اللهِ وَعَلَى مِلَّةِ رَسُوْلِ
اللهِ صَلَّى اللهِ عَلَيْهِ وَآلِهِ، وَخَيْرُالأَسْمَآءِ للهِ،
وَاْلحَمْدُللهِ وَالسَّلاَمُ عَلَى رَسُوْلِ اللهِ
Bismillâhi
wa billâhi wa minallâhi wa ilallâhi wa mâ syâallâhu wa ’alâ millati
Rasûlillâh shallallâhu ‘alayhi wa âlihi, wa khayrul asmâi lillâh,
walhamdulillâhi wassalâmu ‘alâ Rasulillâh.
Dengan
nama Allah, dengan Allah, kepada Allah, atas agama Rasulullah saw,
sebaik-baik asma Allah, segala puji bagi Allah dan salam atas
Rasulullah.
اَلسَّلاَمُ عَلَى مُحَمَّدٍ بْنِ عَبْدِاللهِ، اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ أَيُّهَا النَّبِيُّ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
Assalâmu ‘alâ Muhammadibni ‘Abdillâh. Assalâmu ‘alayka ayyuhan Nibiyyu wa rahmatullâhi wa barakâtuh.
Salam
pada Muhammad bin Abdillah. Salam atasmu wahai Nabi Allah semoga rahmat
dan keberkahan Allah senantiasa tercurahkan padamu.
اَلسَّلاَمُ
عَلَى اَنْبِيَاءِ اللهِ وَرُسُلِهِ، اَلسَّلاَمُ عَلَى خَلِيْلِ اللهِ
الرَّحْمَنِ، اَلسَّلاَمُ عَلَى اْلمُرْسَلِيْنَ وَاْلحَمْدُ للهِ رَبِّ
اْلعَالَمِيْنَ، اَلسَّلاَمُ علَيْنَا وَعَلَى عِبَادِ اللهِ
الًصَّالِحِيْنَ
Assalâmu
‘alâ Anbiyâillâhi wa Rusulihi. Assalâmu ‘alâ Khalîlillâhir Rahmân.
Assalâmu ‘alal mursalîn walhamdulillâhi Rabbil ‘âlamîn. Assalâmu ‘alaynâ
wa ’alâ ‘ibâdillahish shâlihîn.
Salam
pada semua Nabi dan Rasul Allah. Salam pada Nabi Ibrahim pilihan Allah
Yang Maha Pengasih. Salam pada semua Rasul. Segala puji bagi Allah
Rabbul ‘alamin. Salam atas kami dan semua hamba Allah yang saleh.
اَللَّهُمَّ
صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ وَبَارِكْ عَلَى مُحَمَّدٍ وَآلِ
مُحَمَّدٍ وَارْحَمْ مُحَمَّدًا وَآلَ مُحَمَّدٍ كَمَاصَلَّيْتَ
وَبَارَكْتَ وَتَرَحَّمْتَ عَلَى إِبْرَاهِيْمَ وَآلِ إِبْرَاهِيْمَ
إِنَّكَ حَمِيْدٌ مَجِيْدٌ
Allâhumma
shalli ‘alâ Muhammadin wa âli Muhammad, wa bârik ‘alâ Muhammadin wa âli
Muhammad, warham Muhammadan w âla Mu-hammad kamâ shallayta wa bârakta
wa tarahhamta ‘alâ Ibrâhîm wa ’alâ Ibrâhîm innaka Hamîdum Majîd.
Ya
Allah, sampaikan shalawat kepada Muhammad dan keluarga Muhammad,
berkahi Muhammad dan keluarga Muhammad, rahmati Muhammad dan keluarga
Muhammad sebagaimana Kau sampaikan shalawat, keberkahan dan rahmat
kepada Ibrahim dan keluarga Ibrahim. Sesungguhnya Engkau Maha Terpuji
dan Maha Pemurah.
اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ عَبْدِكَ وَرَسُوْلِكَ
Allâhumma shalli ‘alâ Muhammadin wa âli Muhammad, ‘abdika wa rasûlika.
Ya Allah, sampaikan shalawat kepada Muhammad dan keluarga Muhammad, hamba-Mu dan rasul-Mu.
اَللَّهُمَّ
صَلِّ عَلَى إِبْرَاهِيْمَ خَلِيْلِكَ وَعَلَى أَنْبِيَآئِكَ وَرُسُلِكَ
وَسَلِّمْ عَلَيْهِمْ، وَسَلاَمٌ عَلَى اْلمُرْسَلِيْنَ وَاْلحَمْدُ للهِ
رَبِّ اْلعَالَمِيْنَ
Allâhumma
shalli ‘alâ Ibrâhîm khalîlika wa ’alâ anbiyâika wa rusulika wa sallim
‘alayhim, wa salâmun ‘alal mursalîna walhamdulillâhi Rabbil ‘âlamîn.
Ya
Allah, sampaikan shalawat kepada Ibrahim pilihan-Mu dan kepada para
Nabi dan Rasul-Mu. Salam pada semua Rasul. Segala puji bagi Allah Tuhan
alam semesta.
اَللَّهُمَّ
افْتَحْ لِى اَبْوَابَ رَحْمَتِكَ، وَاسْتَعْمِلْنِي فِي طَاعَتِكَ
وَمَرْضَاتِكَ، وَاحْفَظْنِي بِحِفْظِ اْلإِيْمَانِ أَبَدًا
مَاأَبْقَيْتَنِي جَلَّ ثَنَآءُ وَجْهِكَ
Allâhummaftahlî
abwâba rahmatik, wasta’milnî fî thâ’atika wa mardhâtik, wahfazhnî
bihifzhil imâni abadan ma abqaytanî jalla tsanâu wajhik(a).
Ya
Allah, bukakan bagiku pintu-pintu rahmat-Mu. Jadikan amalku dalam
ketaatan dan ridha-Mu. Jagalah aku dalam hidupku dengan penjagaan iman
sepanjang hidupku, Maha Agung pujian wajah-Mu.
اَلْحَمْدُ
للهِ الَّذِي جَعَلَنِي مِنْ وَفْدِهِ وَزُوَارِهِ وَجَعَلَنِي مِمَّنْ
يَعْمُرُ مَسَاجِدَهُ، وَجَعَلَنِي مِمَّنْ يُنَاجِيهِ
Alhamdulillâhil ladzî ja’alanî min wafdihi wa zuwârihi, wa ja’alanî miman ya’muru masâjidahu, wa ja’alanî miman yunâjîh(i).
Segala
puji bagi Allah yang telah menjadikan aku tegolong kepada para tamu-Nya
dan pengunjung-Nya, orang-orang yang memakmurkan masjid-masjid-Nya, dan
orang-orang yang bermunajat kepada-Nya.
اَللَّهُمَّ
اِنِّي عَبْدُكَ وَزَائِرُكَ فِي بَيْتِكَ وَعَلَى كُلِّ مَأْتِيٍّ حَقٌّ
لِمَنْ اَتَاهُ وَزَارَهُ، وَاَنْتَ خَيْرُ مَأْتِيٍّ وَاَكْرَمُ مَزُوْرٍ
Allâhumma
innî ‘abduka wa zâiruka fî baytika, wa ’alâ kulli ma’tiyyin haqqun
liman atâhu wa zârahu, wa Anta Khayru ma’tiyyin wa Akramu mazûr.
Ya
Allah, aku adalah hamba-Mu, peziarah ke rumah-Mu dan setiap tempat yang
layak didatangi dan dikunjungi. Dan Engkau adalah Yang Paling Baik dari
semua tempat yang didatangi dan dikunjungi.
فَأَسْأَلُكَ
يَا اَللهُ يَا رَحْمَنُ بِأَنَّكَ أَنْتَ اللهُ لاَ إِلهَ إِلاَّ أَنْتَ
وَحْدَكَ لاَشَرِيْكَ لَكَ بِأَنَّكَ وَاحِدٌ أَحَدٌ صَمَدٌ لَمْ تَلِدْ
وَلَمْ تُوْلَدْ وَلَمْ يَكُنْ لَكَ كُفُوًا أَحَدٌ، وَأَنَّ مُحَمَّدًا
عَبْدُكَ وَرَسُوْلُكَ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَعَلَى أَهْلِ بَيْتِهِ
Fa
as-aluka yâ Allâhu yâ Rahmân biannaka Antallâhu lâilâha illâ Anta
wahdaka lâ syarîka laka, biannaka Wâhidun Ahadun, Shamadun lam talid wa
lam tûlad wa lam yakul laka kufuwan ahad. Wa anna Muhammadan ‘abduka wa
Rasûluka shallallâhu ‘alayhi wa ’alâ ahli baytihi.
Karena
itulah, aku memohon kepada-Mu ya Allah, ya Rahman, dengan keyakinan
bahwa Engkau adalah Allah tiada tuhan kecuali Engkau Yang Maha Esa tiada
sekutu bagi-Mu. Engkaulah Yang Maha Esa dan Maha Tunggal, tempat
berlindung, tidak beranak dan diperanakkan, dan tiada seorangpun
tandingan bagi-Mu. Dan Muhammad adalah hamba-Mu dan Rasul-Mu (semoga
shalawat senantiasa tercurahkan kepadanya dan Ahlul baitnya).
يَا
جَوَادُ يَا كَرِيْمُ يَا مَاجِدُ يَا جَبَّارُ يَا كَرِيْمُ أَسْأَلُكَ
أَنْ تَجْعَلَ تُحْفَتَكَ إِيَّايَ بِزِيَارَتِي إِيَّاكَ أَوَّلَ شَيْءٍ
تُعْطِيْنِي فَكَاكَ رَقَبَتِي مِنَ النَّارِ
Yâ
Jawâdu yâ Karîm, yâ Mâjidu yâ Jabbâru yâ Karîm, as-aluka an taj’ala
tuhfataka iyyaya biziyârati iyyâka awwala syay-in tu’thinî fakâka
raqabatî minan nâr.
Duhai
Yang Maha Derwaman, duhai Yang Maha Mulia, duhai Yang Memberi
kemuliaan, duhai Yang Maha Perkasa. Duhai Yang Maha Mulia, dengan
kunjunganku ini aku memohon kepada-Mu sebagai awal karunia-Mu yang
Engkau berikan padaku adalah keselamatanku dari api neraka.
Kedua: Sesudah membaca doa tersebut, maka bacalah doa berikut ini (3 kali):
اَللَّهُمَّ فُكَّ رَقَبَتِي مِنَ النَّارِ
Allâhumma fukka raqabatî minan nâr.
Ya Allah, selamatkan aku dari api neraka.
Kemudian membaca doa berikut:
وَاَوْسِعْ
عَلَيَّ مِنْ رِزْقِكَ اْلحَلاَلَ الطَّيِّبِ، وَادْرَأْ عَنِّي شَرِّ
شَيَاطِيْنَ اْلجِنِّ وَاْلإِنْسِ، وَشَرِّ فَسَقَةِ اْلعَرَبِ وَاْلعَجَمِ
Wa
awsi’ ‘alayya min rizqikal halâlith thayyibi, wadra’ ‘annî syarra
syayâthînal jinni wal insi, wa syarra fasaqatil ‘arabi wal’ajami.
Luaskan
bagiku rizki-Mu yang halal dan yang baik, jauhkan dariku keburukan
setan jin dan manusia, serta keburukan kefasikan orang-orang arab dan
ajam (selain arab).
Ketiga: Sesudah membaca doa-doa tersebut, masuklah ke dalam Masjidil dengan khusuk sambil membaca:
بِسْمِ اللهِ وَبِاللهِ وَعَلَى مِلَّةِ رَسُوْلِ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ
Bismillâhi wa billâhi wa `alâ millati Rasûlillâh shallallâhu ‘alayhi wa âlihi.
Dengan nama Allah, dengan Allah, dan pada agama Rasulillah saw.
Keempat: Setelah berada di dalam Masjidil Haram, maka hendaknya menghadap ke Ka’bah, dan membaca doa berikut ini:
Doa Saat berada di dalam Masjidil Haram
أَللَّهُمَّ
إِنِّي أَسْـأَلُكَ فِي مَقَامِي هَذَا وَفِي أَوَّلِ مَنَاسِكِي أَنْ
تَقْبَلَ تَوْبَتِي وَأَنْ تَتَجَاوَزَ عَنْ خَطِيْئَتِي وَأَنْ تَضَعَ
عَنِّي وِزْرِي، اَلْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي بَلَغَنِي بَيْتَهُ
الْحَرَامَ. اَللَّهُمَّ اِنِّي اَشْهَدُ اَنَّ هَذَا بَيْتُكَ الْحَرَامُ
الَّذِي جَعَلْتَهُ مَثَابَةً لِلنَّاسِ وَأَمْنًا مُبَارَكًا وَهُدًى
لِلْعَالَمِيْنَ. أَللَّهُمَّ إِنِّي عَبْدُكَ وَالْبَلَدَ بَلَدُكَ
وَالْبَيْتَ بَيْتُكَ جِئْتُ أَطْلُبُ رَحْمَتَكَ وَأُؤُمُّ طَاعَتَكَ
مُطِيْعًا ِلأَمْرِكَ رَاضِيًا بِقَدَرِكَ أَسْأَلُكَ مَسْأَلَةَ
اْلفَقِيْرِ إِلَيْكَ، اَلْخَائِفِ لِعُقُوْبَتِكَ. أَللَّهُمَّ افْتَحْ
لِي أَبْوَابَ رَحْمَتِكَ وَاسْتَعْمِلْنِي بِطَاعَتِكَ وَمَرْضَاتِكَ
Allâhumma
innî as-aluka fî maqâmî hâdzâ, wa fî awwali manâsikî an taqbala
tawbatî, wa an tatajâwaza ‘an khatîathî, wa an tadha’a ‘annî wizrî.
Alhamdulillâhil ladzî ballaghanî baytahul harâm. Allâhumma innî asyhadu
anna hâdzâ baytukal harâm alladzî ja’altahu matsâbatan lin nâsi wa amnâ,
mubârakaw wa hudal lil-’âlamîn. Allâhumma innî ‘abduka, wal balada
baladuka, wal bayta baytuka, ji’tu athlubu rahmataka wa aummu thâ’ataka,
muthî’an liamrika râdhiyan biqadarika. As-aluka mas-alatal faqîri
ilayka, alkhâifi li’uqûbatika. Allâhummaftahlî abwâba rahmatika,
wasta’milnî bithâ’atika wa mardhâtika.
Ya
Allah, aku memohon kepada-Mu, dalam kondisiku ini dan dari awal
manasikku, terimalah taubatku, hapuslah kesalahanku, hilangkan bebanku.
Segala puji bagi Allah yang telah menyampaikan aku ke rumah-Nya yang
mulia.
Ya
Allah, aku bersaksi bahwa rumah-Mu yang mulia ini adalah tempat yang
Kau jadikan perlindungan dan keamanan bagi seluruh manusia, tempat yang
penuh berkah dan petunjuk bagi alam semesta.
Ya
Allah, aku adalah hamba-Mu, negeri ini negeri-Mu, rumah ini rumah-Mu,
aku datang untuk mengharap rahmat-Mu dan memenuhi perintah-Mu. Aku
mentaati perintah-Mu dan aku ridha pada takdir-Mu. Aku memohon kepada-Mu
seperti permohonan orang yang sangat butuh kepada-Mu, dan takut pada
siksa-Mu.
Ya Allah, bukakan bagiku pintu-pintu rahmat-Mu, dan jadikan amalku berada dalam ketaatan dan ridha-Mu.
Kelima: Kemudian pandanglah Ka’bah dengan penuh kekaguman pada keagungan Allah, sambil membaca doa beriku ini:
Doa Saat Memandang Ka’bah
اَلْحَمْدُ
لِلَّهِ الَّذِي عَظَّمَكِ وَشَرَّفَكِ وَكَرَّمَكِ وَجَعَلَكِ مَثَابَةً
لِلنَّاسِ وَأَمْنَا مُبَارَكًا وَهُدًى لِلْعَالَمِيْنَ
Alhamdulillâhil
ladzî ‘azhzhamaki wa syar-rafaki wa karramaki, waja’alaki matsâbatan
linnâsi wa amnâ, mubarakan wa hudal lil’âlamîn.
Segala
puji bagi Allah yang telah mengagungkanmu (ka’bah) dan memuliakanmu,
menjadikanmu sebagai tempat perlindungan dan keamanan bagi seluruh
manusia, tempat yang penuh berkah dan petunjuk bagi alam semesta.
(Dikutip dari kitab Nubdzah min Asraril Hajj)
Catatan:
Di antara Adab dan syarat ijabahnya doa, setiap berdoa hendaknya
dimulai dengan Basmalah dan Shalawat. Shalawat yang sempurna adalah:
Allâhumma shalli ‘alâ Muhammad wa âli Muhammad. Atau: Allâhumma shalli ‘alâ Sayyidinâ Muhammad wa âli Sayyidinâ Muhammad.
Doa Masuk ke tanah suci
Bismillâhir Rahmânir Rahîm
Allâhumma shalli ‘alâ Muhammad wa âli Muhammad
Dengan nama Allah Yang Maha Pengasih dan Maha Penyayang
Sampaikan shalawat kepada Rasulullah dan keluarganya
Allâhumma shalli ‘alâ Muhammad wa âli Muhammad
Dengan nama Allah Yang Maha Pengasih dan Maha Penyayang
Sampaikan shalawat kepada Rasulullah dan keluarganya
اَللَّهُمَّ
إِنَّكَ قُلْتَ فِي كِتَابِكَ وَقَوْلُكَ اْلحَقُّ وَأَذِّنْ فِي النَّاسِ
بِاْلحَجِّ يَأْتُوْكَ رِجَـالاً وَعَلَى كُلِّ ضَامِرٍ يَأْتِيْنَ مِنْ
كُلِّ فَجٍّ عَمِيْقٍ. اَللَّهُمَّ إِنِّي أَرْجُو اَنْ اَكُوْنَ مِمَّنْ
أَجَابَ دَعْوَتَكَ وَقَدْ جِئْتُ مِنْ شُقَّةٍ بَعِيْدَةٍ وَفَجٍّ
عَمِيْقٍ سَامِعًا لِنِدَاِئكَ وَمُسْتَجِيْبًا لَكَ مُطِيْعًا ِلأَمْرِكَ
وَكُلُّ ذَالِكَ بِفَضْلِكَ عَلَيَّ وَإِحْسَانِكَ إِلَيَّ فَلَكَ
اْلحَمْدُ عَلَى مَاوَفَّقْتَنِي لَهُ أَبْتَغِي بِذَلِكَ الزُّلْفَةَ
عِنْدَكَ وَاْلقُرْبَةَ إِلَيْكَ وَاْلمَنْزِلَةَ لَدَيْكَ
وَاْلمَغْفِرَةَ لِذُنُوْبِي وَالتَّوْبًةَ عَلَيَّ مِنْهَا بِمَنِّكَ.
اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدِ وَآلِ مُحَمَّدٍ وَحَرَّمَ بَدَنِي
عَلَى النَّارِ وَاَمِنِّي مِنْ عَذَابِكَ وَعِقَابِكَ بِرَحْمَتِكَ
يَاأَرْحَمَ الرَّاحِمِيْنَ
Allâhumma
innaka qulta fi kitâbika wa qawlukal haq, wa adzdzin fin nâsi bilhajji
ya’tûka rijâlan wa ’alâ kulli dhâmirin ya’tîna min kulli fajjin ‘amîq.
Allâhumma innî arjû an akûna miman ajâba da’wataka, wa qad ji’tu min
syuqqatin ba’îdatin wa fajjin ‘amîq, sâmi’an linidâika wa mustajîban
laka, muthî’an liamrika, wakullu dzâlika bifadhlika ‘alayya wa ihsânika
ilayya, falakal hamdu ‘alâ mâ waffaqtanî lahu, abtaghî bidzâlikaz zulfa
‘indaka, wal qurbata ilayka, wal manzilata ladayka, wal maghfirata
lidzunûbî wat tawbata ‘alayya minhâ bimannika. Allâhumma shalli ‘alâ
Muhammadin wa âli Muhammad, wa harrim badanî ‘alan nâr, wa aminnî min
‘adzâbika wa ’iqâbika birahmatika yâ Arhamar râhimîn.
Ya
Allah, Engkau berfirman dalam kitab-Mu, dan firman-Mu benar: “Dan
berserulah kepada manusia untuk melaksanakan haji, niscaya mereka akan
datang kepadamu dengan berjalan kaki dan mengendarahi onta yang kurus
yang datang dari segala penjuru yang jauh” (Al-Hajj: 27).
Ya
Allah, aku berharap agar aku tergolong kepada orang yang memenuhi
seruan-Mu. Kini aku datang dari tempat yang jauh untuk memenuhi
panggilan-Mu, memperhatikan seruan-Mu, dan mentaati perintah-Mu. Semua
itu hanya karena anugrah dan kebaikan-Mu padaku. Segala puji hanya
milik-Mu yang telah menganugrahkan kepadaku kesempatan untuk mendekatkan
diri dan bertaqarrub kepada-Mu, memberi kedudukan yang mulia di
sisi-Mu, mengampuni dosa-dosaku dan membuka pintu taubat bagiku dengan
karunia-Mu.
Ya
Allah, sampaikan shalawat kepada Rasulullah dan keluarganya, selamatkan
tubuhku dari api neraka, dan selamatkan aku dari siksa-Mu dengan
rahmat-Mu wahai Yang Maha Pengasih dari semua yang mengasihi.
(Kitab Nubdzah min Asrâril Hajj)
Doa di Raudhah
Bismillâhir Rahmânir Rahîm
Allâhumma shalli ‘alâ Muhammad wa âli Muhammad
Dengan nama Allah Yang Maha Pengasih dan Maha Penyayang
Sampaikan shalawat kepada Rasulullah dan keluarganya
اَللَّهُمَّ
اِنَّ هذِهِ رَوْضَةٌ مِنْ رِيَاضِ جَنَّتِكَ، وَشُعْبَةٌ مِنْ شُعَبِ
رَحْمَتِكَ الَّتِيْ ذَكرَهَا رَسُوْلُكَ، وَاَبَانَ عَنْ فَضْلِهَا
وَشَرَفِ التَّعَبُّدِ لَكَ فِيْهَا، فَقَدْ بَلَّغْتَنِيْهَا فِي
سَلاَمَةِ نَفْسِيْ
Allâhumma
inna hâdzihi rawdhatun min riyâdhi jannatika, wa syu`batun min syu`abi
rahmatika allatî dzakarahâ rasûluka, wa abâna `an fadhlihâ, wa syarafit
ta`abbudi laka fîha, faqad ballaghtanîhâ fi salâmati nafsî.
Ya
Allah, sesungguhnya raudhah ini adalah taman dari taman-taman surgaMu
dan bagian dari cabang-cabang rahmat-Mu sebagaimana yang telah
dinyatakan oleh Rasul-Mu, tentang keutamaannya dan kemuliaan beribadah
kepada-Mu di dalamnya. Engkau telah menyampaikan aku ke tempat yang
mulia ini dalam keadaan selamat.
فَلَكَ
الْحَمْدُ يَا سَيِّدِيْ عَلَى عَظِيْمِ نِعْمَتِكَ عَلَيَّ فِي ذَالِكَ،
وَعَلَى مَا رَزَقْتَنِيْهِ مِنْ طَاعَتِكَ، وَطَلَبِ مَرْضَاتِكَ،
وَتَعْظِيْمِ حُرْمَةِ نَبِيِّكَ بِزِيَارَةِ قَبْرِهِ، وَالتَّسْلِيْمِ
عَلَيْهِ، وَالتَّرَدُّدِ فِيْ مَشَاهِدِهِ وَمَوَاقِفِهِ
Falakal
hamdu yâ Sayyidî `ala `azhîmi ni`matika `alayya fi dzâlika, wa `alâ mâ
razaqtanîhi min thâ`atika, wa thalabi mardhâtika, wa ta`zhîmi hurmati
nabiyyika biziyarati qabrihi, wat taslîma `alayhi, wat taraddudi fî
masyâhidihi wa mawâqifihi.
Duhai
Junjunganku, segala puji bagi-Mu atas semua nikmat-Mu yang agung yang
Engkau karuniakan kepadaku, ketaatan pada-Mu yang Engkau anugerahkan
kepadaku, dan kesempatan yang Engkau berikan kepadaku untuk mencari
ridha-Mu; untuk mengagungkan kemuliaan Nabi-Mu dengan berziarah ke
kuburnya, menyampaikan salam kepadanya dan mendatangi tempat-tempat
kesyahidan dan meninggalan-peninggalan yang bersejarah.
فَلَكَ
الْحَمْدُ يَامَوْلاَيَ حَمْدًا يَنْتَظِمُ بِهِ مَحَامِدُ حَمْلَةِ
عَرْشِكَ وَسُكَّانِ سَمَاوَاتِكَ لَكَ، وَيَقْصُرُ عَنْهُ حَمْدَ مَنْ
مَضَى، وَيَفْضُلُ مَنْ بَقِيَ مِنْ خَلْقِكَ لَكَ
Falakal
hamdu yâ Mawlâya hamdan yantazhimu bihi mahâmidu hamlati `arsyika wa
sukkâni samâwâtika laka, wa yaqshuru `anhu hamdu man madhâ, wa yafdhulu
hamda man baqiya min khalqika laka.
Duhai
Jubjnganku, Segala puji bagi-Mu, pujian yang disampaikan oleh para
Malaikat pemikul arasy-Mu, pujian para penghuni langit-Mu, pujian yang
kesempurnaannya yang tak sanggup disampaikan oleh orang-orang
terdahulu, tapi Engkau karuniakan kepada Rasulullah saw dan umatnya.
وَلَكَ
الْحَمْدُ يَا مَوْلاَيَ حَمْدَ مَنْ عَرَفَ الْحَمْدَ لَكَ
وَالتَّوْفِيْقَ لِلْحَمْدِ مِنْكَ، حَمْدًا يَمْلأُ مَاخَلَقْتَ وَيَبْلغُ
حَيْثُ مَا اَرَدْتُ، وَلاَ يَحْجُبُ عَنْكَ وَلاَيَنْقَضِي دُوْنَكَ،
وَيَبْلُغُ اَقْصَى رِضَاكَ وَلاَ يَبْلُغُ آخِرَهُ أَوَائِلُ مَحَامِدِ
خَلْقِكَ لَكَ. وَلَكَ الْحَمْدُ مَاعَرَفْتُ الْحَمْدَ
Wa
lakal hamdu yâ Mawlâya hamda man `arafal hamda wat tawfîqa lilhamdi
minka, hamdan yamalu mâ khalaqta wa yablughu haytsu mâ aradtu, wala
yahjubu `anhu wala yanqadhî dûnaka, wa yablughu ridhâka, wala yablughu
âkhirahu awâilu mahâmidi khalqika laka. Wa lakal hamdu mâ `araftul
hamda.
Segala
puji bagi-Mu, pujian orang yang mengenal pujian pada-Mu, yang mendapat
bimbingan untuk memuji-Mu, pujian yang memenuhi segala ciptaan-Mu,
pujian yang menyampaikanku pada cita-citaku, pujian yang tidak
menghijabiku dari-Mu, pujian yang tak akan mampu dicapai tanpa-Mu,
pujian yang mencapai ridha-Mu, pujian yang puncaknya tak sanggup
dicapai oleh makhluk-Mu yang terdahulu. Segala puji bagi-Mu, pujian yang
aku kenal pujanya.
يَا
بَاقِيَ الْعِزِّ وَالْعَظَمَةِ، وَدَآئِمَ السُّلْطَانِ وَالْقُدْرَةِ،
وَشَدِيْدَ الْبَطْشِ وَالْقُوَّةِ، وَنَافِذَ اْلأَمْرِ وَاْلإِرَادَةِ،
وَوَاسِعَ الرَّحْمَةِ وَالْمَغْفِرَةِ، وَرَبِّ الدُّنْيَا وَاْلآخِرَةِ
Yâ
Bâqiyal `izzi wal `azhamati, wa Dâimas sulthâni wal qudrati, wa
Syadîdal bathsyi wal quwwati, Nafidzal amri wal irâdati, wa wâsi`ar
rahmati wal maghfirati, wa Rabbad dun-yâ wal âkhirati.
Wahai
Yang Kekal kemuliaan dan keagungan-Nya,Yang Abadi kekuasaan dan
kemampuan-Nya, Yang Sangat keras siksa dan kekuatan-Nya, Yang Pasti
terlaksana perintah dan kehendak-Nya, Yang Maha Luas rahmat dan
ampunan-Nya, wahai Tuhan (Pemelihara) dunia dan akhirat.
كَمْ
مِنْ نِعْمَةٍ لَكَ عَلَيَّ يَقْصُرُ عَنْ اَيْسَرِهَا حَمْدِي، وَلاَ
يَبْلُغُ اَدْنَاهَا شُكْرِي. وَكَمْ مِنْ صَنَائِعَ مِنْكَ اِلَيَّ لاَ
يَحِيْطُ بِكَثِيْرِهَا وَهْمِي، وَلاَ يُقَيِّدُ هَا فِكْرِي
Kam
min ni`matin laka `alayya yaqshuru `an aysarihâ hamdî, wala yablughu
adnâhâ syukrî. Wa kam min shanâi`a minka ilayya lâ yuhîthu bikatsîrihâ
wahmî, walâ yuqayyiduhâ fikrî.
Betapa
banyak nikmat yang Engkau karuniakan kepadaku, sehingga aku tak sanggup
dan tak mudah menyampaikan pujian pada-Mu, dan tak akan berimbang
dengan rendahnya rasa syukurku kepada-Mu. Betapa banyak karunia yang
Engkau curahkan kepadaku, sehingga keinginanku tak sanggup
menjangkaunya, dan pikiranku tak mampu membatasinya.
اَللَّهُمَّ
صَلِّ عَلَى نَبِيِّكَ الْمُصْطَفَى بَيْنَ الْبَرِيَّةِ طِفْلاً
وَخَيْرِهَا شَابًّا وَكَهْلاً، اَطْهَرِ الْمُطَهَّرِيْنَ شِيْمَةً،
وَاَجْوَدِ الْمُسْتَمِرِّيْنَ دِيْمَةً، وَاَعْظَمِ الْخَلْقِ جُرْثُومَةً
الَّذِي اَوْضَحْتَ بِهِ الدِّلاَلاَتِ، وَاَقَمْتَ بِهِ الرِّسَالاَتِ،
وَخَتَمْتَ بِهِ النُّبُوَّاتِ وَفَتَحْتَ بِهِ الْخَيْرَاتِ،
وَاَظْهَرْتَهُ مَظْهَرًا، وَابْعَثْتَهُ نَبِيًّا وَهَادِيًا أَمِيْنًا
مَهْدِيًّا، وَدَاعِيًا إِلَيْكَ وَدَالاًّ عَلَيْكَ، وَحُجَّةً بَيْنَ
يَدَيْكَ
Allâhumma shalli
`alâ nabiyyika al-mushthafâ baynal bariyyati thiflan wa khayrihâ syâban
wa kahlan athharil muthahharîna syimatan, wa ajwadil mustamirrina
dîmatan, wa a`zhamil khalqi jurtsûmatan alladzi awdhahta bihid dilâlati,
wa aqamta bihir risâlati, wa khatamta bihin nubuwwâti, wa fatahta bihil
khayrati, wa azhhartahu mazhharan, wabta`atstahu nabiyyan wa hadiyan
amînan mahdiyan, wa dâ`iyan ilayka wa dâlan `alayka, wa hujjatan bayna
yadayka.
Ya
Allah, sampaikan shalawat kepada Nabi-Mu, manusia pilihan-Mu pada masa
kecilnya, masa muda dan masa tuanya; paling suci dari semua yang
disucikan, paling dermawan dari semua manusia yang dermawan, paling
mulia dari semua makhluk yang Kau ungkapkan asal-usulnya.
Dengannya
Engkau tegakkan seluruh risalah-Mu, Engkau akhiri semua nubuwah-Mu,
Engkau bukakan semua kebaikan, Engkau perjelas semua yang tampak. Engkau
utus dia sebagai Nabi dan pembimbing yang terpecaya, pemandu dan
penuntun menuju-Mu dan hujjah di hadapan-Mu.
اَللَّهُمَّ
صَلِّ عَلَى مَعْصُوْمِيْنَ مِنْ عِتْرَتِهِ، وَالطَّيِّبِيْنَ مِنْ
اُسْرَتِهِ، وَشَرِّفْ لَدَيْكَ بِهِ مَنَازِلِهِمْ، وَعَظِّمْ عِنْدَكَ
مَرَاتِبِهِمْ، وَاجْعَلْ فِي الرَّفِيْقِ اْلأَعْلَى مَجَالِسِهِمْ،
وَارْفَعْ اِلَى قُرْبِ رَسُوْلِكَ دَرَجَاتِهِمْ، وَتَمِّمْ بِلِقَآئِهِ
سُرُوْرَهُمْ، وَوَفِّرْ بِمَكَانِهِ اُنْسَهُمْ
Allahumma
shalli `alal mu`tashimîna min `itratihi, wath-thayyibîna min usratihi,
wa syarrif ladayka bihi manâsilahum, wa `azhzhim `indaka marâtibahum,
waj`al fir rafîqil a`lâ majâlisahum, warfa’ ilâ qurbi rasûlika
darajâtihim, wa tammim biliqâihi surûrahum, wa waffir bimakanihi
unsahum.
Monday, 7 April 2014
Kelompok Manusia Dihari Ke bangkitkan
Sahabat Ma’adz bin Jabal bertanya kepada Rasulullah, “Ya
Rasulullah…terangkan kepadaku tentang makna firman Allah “ketika ditiup
sangkakala, lalu kamu datang berkelompok-kelompok”". Lalu menangislah
Rasulullah SAW. Cucuran air matanya membasahi pakaiannya. Engkau telah
menanyakan sesuatu yang dahsyat. Umatku akan dibangkitkan pada hari
kiamat dalam 12 kelompok-kelompok tabiat.
* Kelompok pertama : Dibangkitkan tanpa kaki dan tangan, seraya terdengar suara dari sisiNya,
“Mereka adalah orang-orang yang mengganggu tetangganya. Maka inilah ganjarannya dan nerakalah tempatnya”.
* Kelompok kedua : Dibangkitkan dalam bentuk babi, seraya terdengar suara dari sisiNya, “Inilah balasan bagi orang-orang yang bermalas-malasan melakukan sholat dan nerakalah tempatnya”.
* Kelompok ketiga : Dibangkitkan dari kuburnya dalam keadaan perutnya besar menggunung yang dipenuhi ular dan kalajengking, seraya terdengar suara dari sisiNya, “Inilah ganjaran orang-orang yang menahan zakat dan nerakalah tempatnya”.
* Kelompok keempat : Dibangkitkan dari kuburnya dalam keadaan darah mengalir dari mulut, seraya terdengar suara dari sisiNya, “Inilah ganjaran bagi orang-orang yang berdusta dalam perkara jual beli dan nerakalah tempatnya”.
* Kelompok kelima : Dibangkitkan dari kuburnya dalam keadaan bau busuk, lebih busuk dari bau bangkai. seraya terdengar suara dari sisiNya, “inilah ganjaran bagi orang-orang yang melakukan maksiat (perbuatan yang tidak sesuai dengan syariat islam) secara sembunyi karena takut terlihat orang tapi tidak takut dari pengawasan Allah dan nerakalah tempatnya”.
* Kelompok keenam : Dibangkitkan dari kuburnya dalam keadaan terputus lehernya, seraya terdengar suara dari sisiNya, “Inilah ganjaran bagi orang-orang yang memberikan kesaksian palsu dan nerakalah tempatnya”.
* kelompok ketujuh : Dibangkitkan dari kuburnya tanpa memiliki lidah dan dari mulutnya keluar darah dan nanah. Seraya terdengar suara dari sisiNya, “inilah ganjaran bagi orang-orang yang tidak mau memberikan kesaksian dan nerakalah tempatnya”.
* Kelompok kedelapan : Dibangkitkan dari kuburnya dalam keadaan tertunduk dan kedua kakinya berada diatas kepala, seraya terdengar suara dari sisiNya, “inilah ganjaran bagi orang-orang yang suka melakukan zina dan terlanjur mati sebelum bertobat dan nerakalah tempatnya”.
* Kelompok kesembilan : Dibangkitkan dari kuburnya dalam keadaan berwajah hitam dan matanya biru serta perutnya penuh api, seraya terdengar suara dari sisiNya, “Inilah ganjaran bagi orang-orang yang memakan harta dan merampas hak anak-anak yatim secara zalim dan nerakalah tempatnya”.
* Kelompok kesepuluh : Dibangkitkan dari kuburnya dalam keadaan sakit kusta dan sopak, seraya terdengar suara dari sisiNya, “Inilah ganjaran bagi orang-orang yang mendurhakai orang tuanya dan nerakalah tempatnya”.
* Kelompok kesebelas : Dibangkitkan dari kuburnya dalam keadaan buta hati, buta mata. Giginya seperti tanduk kerbau. Bibir dan lidahnya bergelantungan mencapai dada, perut dan paha. Dan dari perutnya keluar kotoran. Seraya terdengar suara dari sisiNya, “Inilah ganjaran bagi orang-orang yang meminum khamr (yang memabukan/alkohol) dan nerakalah tempatnya”.
* Kelompok kedua belas : Dibangkitkan dari kuburnya dalam keadaan wajah bercahaya, seperti bulan purnama. Melewati Shirath Al-Mustaqim secepat kilat menyambar angin. Seraya terdengar suara dari sisiNya “Mereka adalah orang-orang yang melakukan amal sholeh kebajikan. Menjauhi segala kemaksiatan. Rajin memenuhi panggilan sholat dan mati setelah bertobat. Maka ganjaran mereka adalah Pengampunan, Rahmat, dan Ridho serta Surga dari ALLAH SWT”.
* Kelompok pertama : Dibangkitkan tanpa kaki dan tangan, seraya terdengar suara dari sisiNya,
“Mereka adalah orang-orang yang mengganggu tetangganya. Maka inilah ganjarannya dan nerakalah tempatnya”.
* Kelompok kedua : Dibangkitkan dalam bentuk babi, seraya terdengar suara dari sisiNya, “Inilah balasan bagi orang-orang yang bermalas-malasan melakukan sholat dan nerakalah tempatnya”.
* Kelompok ketiga : Dibangkitkan dari kuburnya dalam keadaan perutnya besar menggunung yang dipenuhi ular dan kalajengking, seraya terdengar suara dari sisiNya, “Inilah ganjaran orang-orang yang menahan zakat dan nerakalah tempatnya”.
* Kelompok keempat : Dibangkitkan dari kuburnya dalam keadaan darah mengalir dari mulut, seraya terdengar suara dari sisiNya, “Inilah ganjaran bagi orang-orang yang berdusta dalam perkara jual beli dan nerakalah tempatnya”.
* Kelompok kelima : Dibangkitkan dari kuburnya dalam keadaan bau busuk, lebih busuk dari bau bangkai. seraya terdengar suara dari sisiNya, “inilah ganjaran bagi orang-orang yang melakukan maksiat (perbuatan yang tidak sesuai dengan syariat islam) secara sembunyi karena takut terlihat orang tapi tidak takut dari pengawasan Allah dan nerakalah tempatnya”.
* Kelompok keenam : Dibangkitkan dari kuburnya dalam keadaan terputus lehernya, seraya terdengar suara dari sisiNya, “Inilah ganjaran bagi orang-orang yang memberikan kesaksian palsu dan nerakalah tempatnya”.
* kelompok ketujuh : Dibangkitkan dari kuburnya tanpa memiliki lidah dan dari mulutnya keluar darah dan nanah. Seraya terdengar suara dari sisiNya, “inilah ganjaran bagi orang-orang yang tidak mau memberikan kesaksian dan nerakalah tempatnya”.
* Kelompok kedelapan : Dibangkitkan dari kuburnya dalam keadaan tertunduk dan kedua kakinya berada diatas kepala, seraya terdengar suara dari sisiNya, “inilah ganjaran bagi orang-orang yang suka melakukan zina dan terlanjur mati sebelum bertobat dan nerakalah tempatnya”.
* Kelompok kesembilan : Dibangkitkan dari kuburnya dalam keadaan berwajah hitam dan matanya biru serta perutnya penuh api, seraya terdengar suara dari sisiNya, “Inilah ganjaran bagi orang-orang yang memakan harta dan merampas hak anak-anak yatim secara zalim dan nerakalah tempatnya”.
* Kelompok kesepuluh : Dibangkitkan dari kuburnya dalam keadaan sakit kusta dan sopak, seraya terdengar suara dari sisiNya, “Inilah ganjaran bagi orang-orang yang mendurhakai orang tuanya dan nerakalah tempatnya”.
* Kelompok kesebelas : Dibangkitkan dari kuburnya dalam keadaan buta hati, buta mata. Giginya seperti tanduk kerbau. Bibir dan lidahnya bergelantungan mencapai dada, perut dan paha. Dan dari perutnya keluar kotoran. Seraya terdengar suara dari sisiNya, “Inilah ganjaran bagi orang-orang yang meminum khamr (yang memabukan/alkohol) dan nerakalah tempatnya”.
* Kelompok kedua belas : Dibangkitkan dari kuburnya dalam keadaan wajah bercahaya, seperti bulan purnama. Melewati Shirath Al-Mustaqim secepat kilat menyambar angin. Seraya terdengar suara dari sisiNya “Mereka adalah orang-orang yang melakukan amal sholeh kebajikan. Menjauhi segala kemaksiatan. Rajin memenuhi panggilan sholat dan mati setelah bertobat. Maka ganjaran mereka adalah Pengampunan, Rahmat, dan Ridho serta Surga dari ALLAH SWT”.
Sunday, 6 April 2014
SOLAT JAMAK
Dalil:
كان
صلى الله عليه وسلم في غزو تبوك إذا ارتحل قبل زيغ الشمس أخر الظهر إلى أن
يجمعها إلى العصر فيصليهما جميعا , و إذا ارتحل بعد زيغ الشمس عجل العصر
إلى الظهر , و صلى الظهر و العصر جميعا , ثم سار و
كان إذا ارتحل قبل المغرب أخرالمغرب حتى يصليها مع العشاء , و إذا ارتحل
بعد المغرب عجل العشاء فصلاها مع المغرب
Adalah
Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam dalam peperangan Tabuk, apabila
hendak berangkat sebelum tergelincir matahari, baginda mengakhirkan
solat Zuhur sehingga dikumpulkan solat Zuhur kepada solat Asar dan lalu
baginda mendirikan kedua-duanya serentak (Jamak Takhir).
Apabila
baginda hendak berangkat selepas tergelincir matahari maka baginda
bersolat Zuhur dan Asar serentak (dalam waktu Zuhur) kemudian bagindapun
berangkat (Jamak Taqdim ).
Apabila baginda berangkat sebelum Maghrib maka baginda mengakhirkan solat Maghribnya sehingga disolatkan bersama solat Isyaknya (Jamak Takhir).
Dan
apabila baginda berangkat selepas waktu Maghrib maka baginda
mengawalkan solat Isyaknya lalu disolatkan bersama solat Maghrib (dalam
waktu Maghrib)
Jamak ertinya menghimpun dua solat ke dalam satu solat. Solat yang boleh di jamakkan ialah solat Zohor dengan Asar dan Maghrib dan Isyak. Jamak terbahagi kepada 2 bahagian iaitu :
SOLAT QASAR Qasar ertinya memendekkan solat yang empat rakaat kepada dua rakaat sahaja. Solat yang boleh dipendekkan ialah solat Zohor, Asar dan Isyak sahaja. Syarat-syarat sah Solat Qasar ialah :
Contoh niat bagi solat qasar adalah seperti berikut (Solat Zohor) :
HAL-HAL YANG BERKENAAN DENGAN JAMA' DAN QASAR Apabila seseorang itu bermusafir lebih dari dua marhalah maka ia harus melakukan solat qasar dan jama' sekali. Ertinya ia boleh menjama'kan di antara dua solat dan mengqasarkan sekali. Walau bagaimanapun, ia boleh melakukan di antara satu yang berikut :
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Terdapat 2 kaedah yang boleh digunakan melalui cara ini :
|